Home

Achtergrond 75 x bekeken

Autodealers grijpen wijzigingen aan om te stunten

Autodealers grijpen de met ingang van vandaag veranderde heffingen aan om te stunten met de prijzen.

Vanaf vrijdag is de zogenoemde slurptaks ingevoerd, zijn de bonus-malusregelingen aangepast en is een begin gemaakt met het afbouwen van de BPM. Bovag en RAI verwachten dat autodealers "links en rechts zullen gaan stunten''.

Zo heeft Volkswagen de prijzen voor populaire (lease)auto's als de Golf, Passat en Polo extra verlaagd. "Op de auto's die toch al profiteren van de belastingmaatregelen hebben we nog een structurele korting gedaan'', zegt een woordvoerder van PON, de importeur van Volkswagen voor Nederland.

De BPM (belasting personenauto's en motorrijwielen) is met ingang van vrijdag verlaagd voor alle auto's. Tot op heden gold voor auto's een BPM van 45,2 procent, dat is met ingang van 1 februari 42,3 procent. De komende jaren zal de BPM verder afgebouwd worden. De nieuwe bonus-malusregeling levert voor zuinige auto's een voordeel van enkele honderden euro's op en deze hebben niet te maken met de slurptaks.

Een woordvoerder van de Bovag stelt dat de markt er door alle wijzigingen de komende tijd niet overzichtelijker op wordt. "Gezien alle wijzigingen wordt de timing bij de aanschaf van een nieuwe auto belangrijker.'' Per 1 april wordt ook de zogenoemde roettaks ingevoerd, een belasting op de uitstoot van fijnstof. Die zal alleen gelden voor dieselauto's. Daarbij gaat de accijns op diesel en LPG per 1 juli omhoog.

De dealers van de grotere, niet zo milieuvriendelijke auto's hebben de afgelopen maanden al een voorschotje genomen op de invoering van de slurptaks door te stunten met prijzen. "Voor benzineauto's zijn de grootste wijzigingen nu wel doorgevoerd'', weet een woordvoerder van de RAI. Tot de volgende verlaging van de BPM.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.