Home

Achtergrond 190 x bekeken 8 reacties

Tesco verkoopt melk voor 57 cent per twee liter

In de steeds heviger wordende prijzenslag onder de Britse supermarkten heeft marktleider Tesco nu de winkelprijs voor haar Fresh & Lo melk verlaagd naar 50 pence, tegen de huidige koers 57 eurocent, per twee liter.

De melk wordt geleverd door Robert Wiseman dat de betrokken veehouders nog altijd wel ruim 28 pence per liter uitbetaald. In Britse zuivelkringen wordt de boeren nu gesuggereerd de melk gewoon bij Tesco op te kopen en vervolgens weer in de tank te storten. Inmiddels hebben ook andere grote Britse winkeliers de prijs voor melk fors verlaagd, hoewel dat net als bij Tesco vaak voor maar een beperkt aantal soorten melk in het schap geldt.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    Patrick

    Veeboer , ik ga je niet tegenspreken maar zoals ooit eens een bedrijfsleider van een superketen tegen mij zij : ,,Dat varkensvlees verkopen met verlies (betekend >>), dat trekt domme wijven en vooraleer ze de frigotoog bereiken paseren ze bij de waspoeder verlokkelijk en nemen ze ook nog mee en winst dat we daar op hebben"
    Het is niet om reden een Tesco zo laag gaat prijzen ze deze melk aan een lagere prijs hebben gekocht . Ze kunnen ook akcie voeren met verlies ... .EB DAT HEB JE VOORALSNOG NIET IN DE HAND!!

  • no-profile-image

    Geert

    We moeten ons niet blindstaren op de prijs van halfvolle melk in de supermarkt. Het vetgehalte is 1,5 % en de fabriek verkoopt de rest van het vet als boter. Het is dan ook flauwekul om te denken dat je deze melk zou kunnen opkopen en weer in de melktank te gooien en er dan een hogere prijs voor te krijgen. Verder wordt maar een klein gedeelte van de melkplas daadwerkelijk als consumptiemelk verkocht. En laten we wel zijn, het is gewoon een heel simpel product, waar in de zuivelfabriek weinig aan wordt gedaan. Namelijk standaardiseren, homogeniseren, pasteuriseren en inpakken. Veel belangrijker is het om een goede prijs te krijgen voor de hoogwaardige zuivelproducten. Meer dan de helft van Nederlandse melk eindigt bijvoorbeeld in de kaasbak.

  • no-profile-image

    Patrick

    Als je in een land leeft waar je voor meedere landbouwproducten alles in een moet zijn bv aardappelen > Eigen plantgoed-teler-handelaar dan weet je meer dan ooit de kracht van giga superketens. Eerlijk! in oa NL zit de handel (bijna)altijd tussen teler en super en soms sta ik ook ,,paf" te kijken van de impact die handel heeft op de landbouw in oa Nederland .
    Waar ik niet paf van sta dat is de impact van supers op die handel.
    In vele (EU uitbreidings)landen is er van een vestigingswet geen sprake en via deze onbegrensde ontwikkelingsmogelijkheid hebben die EU superketenen een impact kunnen nemen op de producent en handelaar die voor een ongezonde positie zorgt , een positie die er niet beter zal op worden naar de toekomst toe.
    Gelukkig maar dat er geen cijfers gepubliseerd worden van de uitbreidingsimpact van superketenen binnenin Europa (Cora - Auchan -Metro-Tesco ).

  • no-profile-image

    veeboer

    Je kunt je peilen blijven richten op de supers, maar feit blijft dat er leveranciers te vinden zijn die de producten zo laag aan de supers aanbieden, dat ze er mee gaan stunten. Het door de leveranciers gevoerde beleid leidt tot een verdere uitholling van hun product met alleen maar verdere prijsdalingen tot gevolg. Ze kunnen beter hun poot stijf houden voor een bepaalde minimumprijs en eventueel het overschot vernietigen. Dit doet kortstondig pijn, maar een neerwaartse prijsspiraal doet op termijn nog veel meer pijn. Kijk naar de autofabrikanten. Die blijven ook niet als een blinde kip doorproduceren, maar zetten de tering naar de nering, pijnlijk maar op termijn beter.

  • no-profile-image

    Patrick

    Niet moeilijk!
    k'Was zonet ook in een Tesco (al was het niet in England) Het ene product STERK onder de prijs verkopen het andere STERK erboven(gewassen aardappelen dubbel prijs als deze die de verpakker krijgt). Winst op het einde gelijk of zelfs meer (door die lokvogel) .
    En zo kunnen we eindeloos doorgaan , want op het einde word de boer de dupe door in een prijzenspiraal (tussen superketenen)meegzogen te worden .
    Ik zag hier zonet in een ministadje een prijzenoorlog tussen Lidl en Tesco om oa eieren brood en melk
    Voor oa sigaretten geld een minimuumprijs laat dat ook eens zijn voor enkele landbouwproducten oa melk...periodiek door een commisie vast te stellen waar de gehele sector gelijkwaardig is in vertegenwoordigd.

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Hiermee wordt alleen maar bevestigd dat de agro produkten als klantentrekker worden gebruikt. Prijsvorming van agrarische produkten is gedegradeerd tot goedkoop reclameobject. Het grappige is dat dit nou net met kort houdbare produkten gebeurd. Enerzijds kun je natuurlijk zeggen dat dit de reden is dat de boeren in een zwakke positie zitten, maar anderzijds is dit ook de kracht van de zuivel. De supermarkten kunnen van dagverse produkten geen voorraden aanleggen, en zijn in principe dus heel kwetsbaar. Ga de klant maar uitleggen dat je geen dagverse melk of eieren in de schappen hebt omdat je de leveranciers tot op het bot aan het uitknijpen bent. Van dit breekijzer wordt nog veel te weinig gebruik gemaakt in de onderhandelingen met de supers. Maar......dan zullen de melkveehouders/leveranciers één blok moeten vormen. En juist daar is men bang voor, kijk maar naar de huiverige opstelling bij de fusie FF/Campina, de tijdelijke lokvogel spotmarkt. En nu dit niet lukt willen enkele partijen de termijnmarkt in beeld brengen. Alles om te voorkomen dat boeren zich bundelen en marktmacht op enig moment dwingt om reële prijzen te betalen.
    Van de overheden met al haar mooie woorden hoeven we niets te verwachten. Deze kijkt alleen naar de koopkracht van de consument en zal door het opstapelen van regelgeving enkel proberen de boeren vleugellam te houden.

  • no-profile-image

    Slachtoffer

    Helaas zijn de eigen grotezuivel cooperaties die de boeren klein proberen te houden. Krachtenbundeling is zeer belangrijk, maar dan ook is voor de boer. Hij is de spil van de voedselvoorziening, maar wordt zelf uitgemergeld. Als concurenten meer bieden voor de melk dan proberen ze met geweld hieraan een eind te maken. De boer moet alles en mag niks!! Dit is de keiharde waarheid, hou er maar rekening mee! Een gewaarschuwt mens telt voor twee. Zo wordt je ook gewaarschuwt voor zakkenrollers op drukke plaatsen, als je niet goed oplet is het gebeurd! Door goed op te letten en alles er aan te doen kun je veel problemen voorkomen. Neem altijd goede adviseurs in de arm en laat dit bij neutrale deskundigen nog is controleren! Dit kan je veel geld en elende besparen.

  • no-profile-image

    veeboer

    Patrick, ik ben het helemaal met je eens, maar als leverancier mag je je ook wel eens achter je oren krabben dat er met jouw producten wordt gestund, ook al maken ze er verlies op. Uiteindelijk ondermijnt het je product. Ik begrijp dat het niet makkelijk is om er iets tegen te doen, maar gewoonweg maar leveren en geen actie ondernemen is volgens mij niet de juiste weg.

Laad alle reacties (4)

Of registreer je om te kunnen reageren.