Home

Achtergrond 76 x bekeken

Rekenvaardigheid scholieren geleidelijk minder

Het rekenpeil van Nederlandse scholieren op de basisschool daalt sinds 1995 geleidelijk.

Nederland staat daarentegen nog wel op nummer negen in de internationale top tien van rekenvaardigheid. Dat blijkt uit de InternationalMathematics and Science Study (TIMSS) die dinsdag in Boston is gepubliceerd. Dit onderzoek is in 2007 voor de derde keer wereldwijd gehouden onder leerlingen van 9 en 10 jaar in 36 landen. Ze zijn getest op hun kennis van rekenen en natuuronderwijs. De Universiteit Twente (UT) onderzocht de Nederlandse situatie.

De UT toetste 4300 scholieren in groep zes. Van hen haalde 2 procent het laagste kennisniveau in rekenen niet en slechts 7 procent van de leerlingen bereikte het meest gevorderde rekenniveau. In Singapore was dat aanzienlijk hoger. Daar behaalde bijna de helft van de leerlingen het hoogste niveau.

Volgens de onderzoekers hebben Nederlandse leerlingen vooral moeite met geometrische vormen en meten. Verder noemen ze het lage niveau van allochtone meisjes zorgelijk. Hun rekenprestatie is 32 punten lager dan allochtone jongens en autochtone meisjes. Op het gebied van de kennis van natuuronderwijs is Nederland uit de top tien gevallen. De Nederlandse prestaties zijn niet minder goed dan in 1995, maar andere landen zijn beter geworden. Zo staan nu Engeland, Italië en de Verenigde Staten in de top tien. De score van Hollandse scholieren was 523 punten, de leerlingen uit Singapore waren met 587 punten het beste, terwijl Jemen met 197 punten het laagst scoorde.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.