Home

Achtergrond 58 x bekeken

Omzetgroei Tesco op thuismarkt zakt in

De grootste Britse supermarkt Tesco heeft de vergelijkbare verkopen op de thuismarkt in de drie maanden tot eind november zien toenemen met twee procent.

Een kwartaal eerder was nog sprake van een groei met vier procent terwijl in dezelfde periode vorig jaar de verkopen met 4,7 procent toenamen. Wereldwijd ging de vergelijkbare omzet van Tesco, dat actief is in 14 landen, echter met 11,7 procent omhoog.

''We zijn realistisch, het huidige economische klimaat en de druk die dat oplevert voor de consumenten wordt gevoeld door alle winkeliers, wij niet uitgesloten,'' aldus topman Sir Terry Leahy. Op de Britse thuismarkt raakt Tesco marktaandeel kwijt aan Asda en Morrisons terwijl ook de discounters Aldi, Lidl en Netto meer klanten aantrekken.

Toch zegt Tesco dat haar eigen nieuwe discountmerken wekelijks 300.000 nieuwe klanten binnen brengen. De invoering van die goedkope merken heeft het bedrijf echter wel drie procentpunten omzet gekost.

Of registreer je om te kunnen reageren.