Home

Achtergrond 86 x bekeken

Groei supermarkten stabiel

De laatste maanden is de omzetgroei van supermarkten stabiel.

Volgens onderzoeksbureau GfK, dat woensdag cijfers publiceerde, steeg de totale supermarktomzet in november op jaarbasis met 4,5 procent naar 2,96 miljard euro. De groei ligt sinds augustus rond de 4,5 procent.

Volgens GfK nam het bedrag op de kassabon in november ten opzichte van een jaar eerder met 3 procent toe. Volgens de onderzoekers is wel sprake van een daling als rekening wordt gehouden met inflatie.

Consumenten gaan door de economische neergang ook steeds vaker goedkoper winkelen, aldus GfK-onderzoeker Joop Holla. Zij kiezen daarbij voor goedkopere supermarktketens, zoals Lidl en Aldi, of kopen een goedkoper product. "Consumenten komen nu voor de keuze te staan of ze een gehaktbal nemen of een biefstuk.'' Promotie-acties raken ook steeds meer in trek, aldus Holla.

GfK verricht onderzoek onder een panel van zesduizend huishoudens. De deelnemers scannen de door hun gekochte producten.

De marktonderzoeker heeft ook gekeken welke A-merken de huishoudens kopen. Campina staat nog steeds op de eerste positie. Ruim 6,3 miljoen huishoudens, ofwel 87 procent, hebben het afgelopen jaar wel iets van de zuivelproducent gekocht. Unox is Knorr gepasseerd en staat nu nummer twee. Beide merken zijn van Unilever. Opvallende nieuwkomer in de toptien is Dr. Oetker.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.