Home

Achtergrond 140 x bekeken

Goede sier voor CBL

De kranten pakten het gretig op. "Blank kalfsvlees verdwijnt uit de Nederlandse supers", tekenden ze op uit de mond van CBL-voorzitter Klaas van den Doel. Het blijkt iets genuanceerder te liggen.

Het CBL wacht de welzijnsmonitor van de sector af. Als daaruit blijkt dat het huidige ijzergehalte van kalveren te laag is, stellen de supers hun eisen ook bij. Dat ligt natuurlijk voor de hand. Als de sector constateert dat het welzijn van kalveren te wensen overlaat en daarom de productiewijze aanpast hebben supermarkten weinig keuze dan daarin mee te gaan. De mooie woorden over de aandacht voor dierenwelzijn ten spijt, sluit het CBL gewoon bij de sector aan. Misschien hadden ze het zelf willen bedenken? Nu een ander ze al voor is delen ze mee in het succes.

Sterker nog, waar het CBL punten scoort, komt de sector er in de media bekaaid af. Letterlijk zei Van den Doel dat het kalfsvlees aan de welzijnsnorm moet voldoen. Dat dit vertaald wordt naar "blank kalfsvlees verdwijnt", geeft wel aan dat de inspanningen van de sector om de wereld te overtuigen dat blank kalfsvlees diervriendelijk is, weinig uitgehaald hebben. De woorden van Wakker Dier zijn blijven hangen en het CBL kan daar mooi op inspelen. Zo maken de supermarkten goede sier met een initiatief van de kalversector. De sector zelf rest niets dan in de verdediging te schieten.

Agrarisch Dagblad

Of registreer je om te kunnen reageren.