Home

Achtergrond 92 x bekeken

Froger helpt voedselbank aan meer klanten

Het tv-programma Effe Geen Cent te Makken heeft geleid tot een grotere toeloop op de voedselbanken.

Clara Sies, directeur van de stichting Voedselbank Nederland, bevestigde vandaag een bericht hierover op de website van Het Parool. "Er zijn mensen die zich schamen om bij de voedselbank aan te kloppen. Het programma heeft hen geholpen over die schaamtedrempel heen te stappen'', aldus Sies.

In Effe Geen Cent te Makken moeten de showbizzsteren René en Natasja Froger en hun kinderen van een bijstandsuitkering zien rond te komen. Het RTL-programma is speciaal opgezet om aandacht te vragen voor de voedselbanken. Sinds de serie op tv is te zien, is het aantal mensen dat voor een voedselpakket aanklopt flink gestegen. "In Rotterdam zijn we van zo'n twaalf aanmeldingen per week naar ongeveer zeventig gegaan'', aldus Sies.

De grotere toeloop is volgens haar ook te merken aan de actie van Linda de Mol. Die stelt voor alle mensen in Nederland die voor hun dagelijkse brood afhankelijk zijn van de voedselbank, een feestdagenpakket samen. "We dachten aan 14.000 pakketten voldoende te hebben, maar na een recente telling kwamen we uit op 15.000 stuks'', aldus Sies.

Nederland telt een netwerk van tachtig voedselbanken. De banken stellen de pakketten beschikbaar aan mensen die heel weinig van hun besteedbaar inkomen overhouden voor voeding en kleding. Fraude komt nauwelijks voor, zegt Sies. "Op het totale aantal klanten gaat het om 5 procent die het pakket niet echt nodig heeft.''

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.