Home

Achtergrond 68 x bekeken

Europarlement stemt in met klimaatpakket

Het Europees Parlement heeft vandaag in ruime meerderheid ingestemd met een omvangrijk pakket maatregelen om de klimaatverandering te beperken.

Met de stemming in het parlement zijn de maatregelen nu definitief. De regeringsleiders van de Europese Unie bereikten hierover vorige week al een akkoord.

Het pakket voorziet in het terugdringen van het broeikasgas CO2 met 20 procent in 2020 vergeleken met 1990. De EU dwingt daarom autofabrikanten tot het maken van zuiniger en milieuvriendelijker auto's. Elektrische apparaten moeten fors minder stroom verslinden: verkoop van gloeilampen wordt zelfs verboden over enkele jaren.

Stroombedrijven en enkele andere delen van de industrie moeten tientallen miljarden euro's gaan betalen voor CO2-emissierechten: de verwachting is dat de stroomprijs hierdoor fors omhoog gaat. De EU stelt ook enkele miljarden euro's beschikbaar voor ondergrondse opslag van CO2.

PvdA-Europarlementslid Dorette Corbey is tevreden dat de oliemaatschappijen bovendien 10 procent minder CO2 mogen veroorzaken per liter benzine of diesel. Corbey, die namens het Europees Parlement de onderhandelingen over deze richtlijn voerde, verwacht daarom meer biobrandstoffen en meer elektrische auto's.

CDA'er Lambert van Nistelrooij beloont de afspraken met het cijfer acht. Volgens hem bieden ze een goed uitgangspunt voor onderhandelingen volgend jaar tijdens een internationale klimaattop in Kopenhagen. ,,We zijn erin geslaagd de tanker 10 procent te laten draaien. Dat is een hele prestatie'', aldus het EP-lid.

De milieubeweging is maar matig tevreden. Greenpeace verwijt het Europarlement dat het geen lef had om de maatregelen te verscherpen. ,,Het pakket maatregelen is nog niet de helft van wat nodig is in de strijd tegen klimaatverandering'', zei campagnedirecteur Joris den Blanken van Greenpeace.

Het Wereld Natuur Fonds (WNF) vindt de besluiten niet bepaald de revolutie die was verwacht. Een groot deel van de CO2-maatregelen mag worden uitgevoerd in projecten ver buiten de EU, verwijt WNF-specialist Delia Villagrasa.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.