Home

Achtergrond 97 x bekeken

'Eenzijdig agf-aanbod beperkt marktpotentie'

Telers van met name komkommer, paddenstoelen en paprika laten marktpotentieel liggen omdat ze te weinig investeren in diversificatie van hun product.

Dat stelt Charon Zondervan, onderzoeker van de Wageningen Universiteit. "De huidige Europese agf-markt is 40 miljard euro waard, terwijl we gemiddeld maar 50 procent van de aanbevolen hoeveelheid groente en fruit eten. Er ligt dus een potentieel van nog eens 40 miljard," redeneert Zondervan.

Die markt kunnen telers zelf creëren door te variëren in het productaanbod, vindt hij. "Maar tot nu toe ontbeert het telers aan creativiteit en dwarsheid. Ik mis ondernemerschap. Daarom zeg ik: ga wat anders doen. Teel een andere cultivar, bedenk een concept, zet een netwerk op en zoek contact met een veiling." Als voorbeeld noemt hij Dutch Blueberry Group en Koppert Cress.

Volgens Zondervan moeten telers veel meer inspelen op de wensen van de conusment. "Een teler kijkt vooral naar de veiling. Hij heeft geen idee wat de consument wil." Smaak is van ondergeschikt belang weet Zondervan.

Het eenzijdige aanbod kan tegelijkertijd een ongewenst effect sorteren. Volgens Zondervan is het bijvoorbeeld niet ondenkbaar dat een komkommer de nieuwe 'waterbom' wordt. "Ondanks het harde werk in de sector komt er een moment dat een consument zegt: dit willen
we niet meer." Ook bij paddenstoelen en in mindere mate bij paprika is weinig productdiversificatie.

Dat telers terughoudend zijn, verbaast hem niet. "Zulke initiatieven moet je collectief aanpakken om kosten en risico’s te spreiden. Deze sector is juist erg versnipperd."

Toch hoeft het niet duur te zijn, vindt Zondervan. "Neem nu Knorr Vie van Unilever. Waarom is dat niet in de Betuwe ontstaan, waar groente en fruit bij elkaar komen? Het is niets meer dan gepureerde groente en fruit."

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.