Home

Achtergrond 68 x bekeken

Eén logo gezonde voeding

Ab Klink was er vandaag snel bij om het pleidooi van de Gezondheidsraad over een gezondheidslabel voor voeding over te nemen.

De raad wil een einde maken aan de wildgroei van logo’s en pleit voor één eerlijk en duidelijk label op voedingsmiddelen. Het is goed dat er wat gebeurt aan de almaar uitdijende reeks etiketten, die niet alleen tot verwarring bij de consument leiden, maar ook niet altijd de werkelijkheid vertellen.

Als er één domein is waar ongebreideld etiketten worden gebruikt, is het wel de voedingsmiddelenindustrie. Vaak worden ze geïntroduceerd door de fabrikant zelf, ter onderscheid van de concurrent. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat overheden ook snel geneigd zijn tot etiketering(splicht). Maar wat de consument zou moeten helpen te kiezen, leidt er meestal juist toe dat hij/zij door de bomen het bos nog minder ziet dan voorheen.

Het advies van de Gezondheidsraad is dan ook het juiste: één logo dat op basis van een reeks criteria aangeeft of voeding wel, redelijk of niet gunstig is voor de gezondheid (via de kleuren groen, oranje en rood). Die indeling moet dan wel zijn gebaseerd op objectieve én vooral ook strenge normen, zoals de hoeveelheid calorieën, het gehalte verzadigd vet, zout, toegevoegde suikers en vezels. In elk geval moet het dus afgelopen zijn met door de industrie zelf als gezond bestempelde producten, die te veel zout of suikers bevatten.

Agrarisch Dagblad

Of registreer je om te kunnen reageren.