Home

Achtergrond 165 x bekeken

Daling Duitse consumptie AGF

Duitsers eten thuis steeds minder verse groente en fruit.

Vooral de thuisconsumptie van glasgroente en voor een aantal vollegrondsgroente is in de jaren 2003 tot en met 2007 gedaald. De dalende trend geldt ook fruit. Duitse huishoudens kochten onder meer minder tomaat, komkommer en paprika en aten thuis minder uien, bloemkool, sluitkool en broccoli. Dat blijkt uit een marktonderzoek van het Productschap Tuinbouw. In de periode 2003-2007 kochten de Duitsers wel meer peen, ijsbergsla, asperge, prei, courgette en radijs.

Ook voor fruit geldt een dalende tendens. Appels en bananen zijn, wat betreft hoeveelheid, het populairste fruit in Duitse huishoudens, maar ook daar werd minder van gekocht. Opvallend is de hoeveelheid gekochte ananas die explosief is gestegen. Dat heeft alles te maken met de consumentenprijs van het product die in vijf jaar 14 procent daalde.

Volgens marktonderzoekers betekent de dalende trend van thuisconsumptie niet automatisch dat de totale consumptie van verse groente en fruit daalt, omdat de consumptie buitenhuis nog groeit. Overigens is die 'out of home-markt' klein in vergelijking met landen als het Verenigd Koninkrijk, Zweden of Denemarken. Voor 2007 wordt een marktaandeel van 20 procent verwacht.

Ondanks de dalende thuisconsumptie van groente en fruit nam de gemiddelde besteding per huishouden toe. Ook bij producten die minder werden gekocht. Dat is te verklaren door de stijging van consumentenprijzen, deels door inflatie en deels door duurdere variëteiten als cherrytomaten.

Groente waarvoor de besteding afnam zijn bloemkool, prei, kropsla, broccoli en witlof. Huishoudens gaven daarentegen meer uit aan tomaat, asperge, komkommer, peen, ui en champignon. Voor appels, druiven, nectarines en meloenen nam de besteding af. Aardbeien, kiwi’s en ananas waren duidelijk meer in trek.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.