Home

Achtergrond 68 x bekeken

CBL: omzet supermarkten groeit in 2009

De omzet van supermarkten zal in 2009 met 1 miljard euro stijgen.

Dat voorspelt het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL). Het CBL verwacht dat 2008 een omzet zal kennen van meer dan 30 miljard euro, een stijging van 6,5 procent ten opzichte van vorig jaar.

De omzet is nog wel afhankelijk van de kerstperiode. In de week voor kerst wordt een omzet van 829 miljoen euro verwacht, dat is 7 procent hoger dan vorig jaar. Consumenten gaan ondanks de kredietcrisis niet besparen op hun boodschappen rond de kerst, 77 procent van de ondervraagden geeft evenveel uit als vorig jaar, 16 procent minder en 7 procent meer geld. Dat blijkt uit het kerstonderzoek van CBL, uitgevoerd door EFMI Business School.

De woensdag voor kerst, 24 december, wordt het drukste moment in de Nederlandse supermarkten en speciaalzaken. Dan doen ruim vier miljoen Nederlandse huishoudens hun kerstboodschappen. Er worden dan vooral verse producten verkocht, houdbare producten worden nu al massaal ingeslagen.

Verder blijkt dat meer dan de helft van de consumenten luxe huismerkproducten aanschaft zoals Excellent van Albert Heijn, Lekker Genieten van C1000, en Delicieux van Lidl. Er wordt vooral thuis met familie en vrienden gegeten tijdens de kerstdagen.

Lees ook Winkeliers verwachten forse omzet met kerst

Kelly Lubbers

Of registreer je om te kunnen reageren.