Home

Achtergrond 242 x bekeken 6 reacties

Advies: rijbewijs voor trekker

Jongeren die vanaf hun zestiende jaar op een landbouwtrekker gaan rijden, moeten daarvoor voortaan een rijbewijs halen.

Dat staat in een advies van een initiatiefgroep onder leiding van oud-verkeersminister Karla Peijs. Daarnaast mogen de trekkerbestuurders wat de commissie betreft een kenteken aanvragen, waardoor ze vaker worden toegelaten op doorgaande wegen en minder door de bebouwde kom hoeven te rijden.

De landbouwtrekkers worden steeds groter, krachtiger en sneller. Gemiddeld vallen er achttien doden per jaar door verkeersongevallen met deze voertuigen en raken nog eens 240 mensen daarbij ernstig gewond. De eisen van het nieuwe rijbewijs moeten liggen tussen die van het rijbewijs voor een personenauto en dat voor een vrachtauto.

De Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland (LTO) maakte deel uit van de initiatiefgroep, en is dan ook positief. "Verkeersveiligheid staat voorop in het advies'', aldus LTO. Voor deze organisatie is van belang dat boeren en tuinders kunnen kiezen of ze een kenteken aanvragen. LTO vindt dat deze mensen niet op extra kosten moeten worden gejaagd door belastingen of periodieke keuringen.

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    down under

    Reken daar dus maar niet op, je (lto) geeft één vinger en over een paar jaar pakken ze (ministerie) de hele hand en kan iedereen - van vonkel nieuw waar het chroom van af spat tot oude barrels die je nog mee ziet rijde in de TOT race in Boekel - een kenteken aanvragen en de daarbij behorende belastingen afdragen.

  • no-profile-image

    jan

    trekker rijbewijs is toch al 30 jaar verplicht? of word de norm nu strenger?als de eisen komen te liggen tussen de personen auto en de vrachtauto zullen de kosten voor dit rijbewijs hier ook wel ergens tussen komen te liggen dus plm 2500 euro dus word voor de gewone landbouwer een duur geintje ik geloof dat ik maar een trekker rijschool begin.

  • no-profile-image

    chauffeur

    dit moeten ze zeer snel invoeren dan komen de tarieven ook eens uit het verdomhoekje met een tachograaf erbij !!!!, wil een volwassen trekkerchauffeur de kost verdienen voor zijn gezin moet hij 80 uur werken voor een schijtloon omdat we met snotneuzen van 16 te maken hebben die je af en toe met 50 ton over de weg ziet gaan en dit alles omdat boeren liever veel voor weinig doen dan andersom

  • no-profile-image

    gerrits

    Het is belangrijk dat ,als je ,in het drukke verkeer, wilt rijden met de kolossen van trekkers van tegenwoordig ,die vaak sneller gaan dan een bromfiets, een opleiding moet volgen. Ik als landbouwer vind het niet verantwoord kinderen van 16 met een minimaal trekkerrijbewijs de weg op mogen met trekkers van meer dan 60 pk
    vooral op buitenwegen waar ook de (onvolwassen) scholieren fietsen en brommen, de gevolgen bij een ongeluk zijn soms onherstelbaar

  • no-profile-image

    jan

    Hoewel ik denk dat mijn eigen kroost rustiger is dan gemiddeld, sluit ik mij bij voorlaatste spreker aan. Veel jeugdigen voelen zich heel wat op een tractor maar moeten nog heel veel leren en ervaringen op doen met wat er allemaal mis kan gaan. Eigenlijk zouden ze op een tractor moeten rijden die net als bij het motorrijbewijs in power naar beneden is bijgesteld. Tevens zouden de hoogste versnellingen moeten worden geblokkeerd, zodat ze eerst rustig moeten leren rijden. Vrijwillig aan de wet houden doen de meesten toch niet.

  • no-profile-image

    Drentse Boer

    Dus door een kenteken mogen ze vaker over doorgaande wegen? En hoeven ze minder door de bebouwde kom te rijden?!! Wel een hele slecht excuus om de boer met een kenteken op kosten te jagen. Wegen waar trekkers nu verboden zijn, blijven toch verboden vanwege de lage SNELHEID...
    En er zal ook wel ieder ding gekeurt moeten worden straks, voordat ze überhaupt een kenteken krijgen, en ja dan is straks de ruitewisser versleten, een band glad en en de rest moet ook vervangen vanwege een apk.

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.