Home

Achtergrond 77 x bekeken

Truckers boos over veel te hoge boetes buitenland

Steeds meer truckers krijgen vooral in het buitenland "buitenproportioneel'' hoge boetes voor kleine overtredingen.

Dat blijkt uit een inventarisatie van Transport en Logistiek Nederland (TLN) onder haar leden.

Volgens TLN hebben deze boetes niks meer te maken met het bevorderen van de verkeersveiligheid maar leiden de controles binnen de EU tot "geld uit de zak kloppen van ondernemers''.

Het loopt volgens TLN de spuigaten uit met hoge boetes voor chauffeurs als zij bijvoorbeeld noodgedwongen hun dagelijkse rusttijd moeten onderbreken om hun wagen te verzetten. "Boetes tot aan 3000 euro in bepaalde gevallen.''

En die boetes kunnen tot woede van TLN ook nog met terugwerkende kracht tot een periode van 28 dagen worden opgelegd. "We willen niet de wet- en regelgeving op zich ter discussie stellen, maar wel de excessen in kaart brengen.'' Om daarmee vervolgens richting Europese en nationale overheden aanbevelingen te doen.

Verladersorganisatie EVO herkent de klacht van TLN. Zij bepleit dat de inspectiediensten van de 27 EU-lidstaten binnen het Europees overlegogaan, waarin zijn ervaringen uitwisselen, de wijze van controle en de hoogte van boetes op elkaar afstemmen, zodat de verschillen tussen de lidstaten verdwijnen. Ook zouden de inspectiediensten alleen over de afgelopen week moeten nagaan of de chauffeur zich aan de rij- en rusttijden heeft gehouden. Nu is de termijn 28 dagen.

Inspecteurs op het bedrijf kunnen vervolgens op het bedrijf van de chauffeur de rij- en rusttijden van de weken daarvoor controleren. Dat vermindert de adminstratieve lastendruk voor de chauffeurs onderweg en voorkomt boetes die niets met de verkeersveiligheid te maken hebben, meent de EVO.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.