Home

Achtergrond 65 x bekeken

'Leraren tevreden door slimmer werken'

Een slimmere manier van werken verhoogt het plezier, verlaagt de werkdruk en stimuleert de persoonlijke ontwikkeling van leraren.

Voordeel voor de school is een verwachte verbetering van de onderwijskwaliteit en een meer efficiënte inzet van personeel. Dat blijkt uit het dinsdag verschenen onderzoek 'Slimmer werken. Over de betekenis van slimmer werken voor het primair en voortgezet onderwijs' van het Sectorbestuur Onderwijsarbeidsmarkt (SBO) in Den Haag. Regioplan Beleidsonderzoek voerde het onderzoek over de innovatie van werk- en leerprocessen uit.

Het onderzoek toont zeven vormen van slimmer werken op zeven verschillende scholen. Het gaat dan bijvoorbeeld om een groter gebruik van computers, het vervangen van de klassenstructuur door hoorcolleges van leraren en werkgroepen onder begeleiding van onderwijsassistenten.

"Een school die voortdurend vernieuwt en er telkens in slaagt om te inspireren, daar wil je als leraar graag bijhoren'', zegt SBO-directeur Freddy Weima. "Vooral als de initiatieven van onderaf komen, zijn leraren tevreden. Het SBO start daarom in januari 2009 samen met de Stichting Kennisland het project 'Onderwijspioniers'. Leerkrachten van een aantal basisscholen worden uitgedaagd ideeën voor slimmere manieren van werken aan te dragen. De vijftien beste ideeën worden beloond met 5000 euro om het idee te verwezenlijken.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.