Home

Achtergrond 93 x bekeken

Doorbraak mogelijk voor IJzeren Rijn

Minister Camiel Eurlings (Verkeer) spreekt vanochtend in Brussel met bewindslieden van België en Duitsland over de heropening van de IJzeren Rijn, een goederenspoor van Antwerpen via Roermond naar Mönchengladbach.

De verbinding is sinds 1991 niet meer gebruikt. België wil het heropenen voor de groeiende Antwerpse haven, waarvandaan alsmaar meer containers en goederen naar Duitsland gaan. De zaak is al jaren een twistpunt tussen Nederland en België. Nederland verzette zich al direct tegen het idee voor heropening, met als argument dat een dagelijkse stroom van tientallen vrachttreinen de rust zou verstoren in natuurgebied De Meinweg bij Roermond.

De Belgen reageerden woest: ze verweten Nederland dat het alleen maar dwarsligt om de Rotterdamse haven en het nieuwe goederenspoor Betuwelijn te beschermen. Uiteindelijk besloten België en Nederland in de zomer van 2003 de hulp van een scheidsrechter in te roepen: het Permanent Hof van Arbitrage in Den Haag. Dat gaf België in 2005 gelijk. Het land heeft hier recht van vrije doortocht over Nederlands grondgebied, op grond van een verdrag uit 1839. Nederland en België moeten samen opdraaien voor de kosten van een tunnel onder natuurgebied De Meinweg.

Inmiddels ontstonden in Nederland en Duitsland plannen voor een alternatief tracé. De verkeersminister van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen legde dat in juni 2007 op tafel. Voor de spoorlijn langs de N280 bij Roermond en de A52 in Duitsland moet 30 kilometer nieuw spoor worden aangelegd tussen Roermond en Mönchengladbach. Deze variant spaart het Nationaal Park de Meinweg ten zuidoosten van Roermond, maar doorsnijdt een vogelbeschermingsgebied aan de grens bij Roermond.

De vraag is echter wie opdraait voor de extra kosten van dit alternatieve traject. Duitsland zal aankloppen bij Nederland en België voor de rekening, verwachtte Eurlings in maart. "Maar ik zal me stevig opstellen.'' Ondertussen is de goederenspoorlijn IJzeren Rijn voor een deel al in gebruik. Op het Belgische deel rijden al vrachttreinen, en ook op een stukje Weert-Roermond is veel treinverkeer.

Dat toont wellicht het perspectief voor de hele verbinding, nu de Antwerpse haven explosief groeit. Een studie van een Commissie van Onafhankelijke Deskundigen meldde de Nederlandse en Belgische bewindslieden ging vorig jaar al uit van 72 treinen per dag over de IJzeren Rijn in 2030.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.