Home

Achtergrond 69 x bekeken

Consumentenvertrouwen zakt verder weg

Het consumentenvertrouwen in Nederland is in november verder weggezakt.

Dat blijkt uit cijfers die het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) vandaag bekend heeft gemaakt. Ook producenten zijn somberder dan een maand eerder.

De index van het consumentenvertrouwen kwam in november uit op min 29, tegen min 27 een maand eerder. Ondanks de daling nam de koopbereidheid slechts een fractie af, aldus het CBS. Het aantal consumenten dat in het komende jaar een stijging van de werkloosheid verwacht, is evenwel voor de tweede maand op rij fors gestegen.

Consumenten somberen vooral over het economisch klimaat. Over de eigen financiële situatie oordelen zij ook een stuk negatiever. Voor grote aankopen deinst een meerderheid nog altijd terug, hoewel het sentiment op dat vlak niet verder is verslechterd en zelfs een fractionele verbetering liet zien. "De pessimisten zijn in de meerderheid'', vat CBS-econoom Michiel Vergeer de stemming onder consumenten samen.

Het consumentenvertrouwen vertoont al een dalende lijn sinds de zomer van 2007. Alleen in augustus van dit jaar was er sprake van herstel, na een dieptepunt van min 31 in juli, maar het pessimisme over de economie neemt weer toe sinds de escalatie van de kredietcrisis in september. "De kooplust is de afgelopen maanden duidelijk verminderd'', aldus Vergeer.

De graadmeter van het producentenvertrouwen daalde van min 6,1 naar min 9,1. Alleen in april 1993 en juni 2003 waren ondernemers in de industrie met een indexstand van min 9,4 nog somberder. Vooral over de werkgelegenheid en de orderpositie waren zij veel pessimistischer.

Ondernemers in de industriële sector verwachten dit jaar 2 procent minder te investeren dan in 2007. Vooral in de metaal- en elektrotechnische industrie staan de investeringen flink onder druk. Dit voorjaar gingen ondernemers in die sector nog uit van 17 procent meer investeringen.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.