Home

Achtergrond 73 x bekeken

Binnenlandse markt belangrijker voor vollegrondsgroente

De binnenlandse markt wordt steeds belangrijker voor de vollegrondsgroentesector.

Dat blijkt uit een marktanalyse van Productschap Tuinbouw, dat vandaag een bijeenkomst hield over promotiekansen voor de vollegrondsgroentesector.

Vanaf 1999 tot en met 2006 nam de uitvoer af met 23 procent. Daarentegen namen de consumentenbestedingen voor vollegrondsgroente in Nederland met 40 procent toe. Het aankoopvolume bleef stabiel.

Uit de analyse blijkt verder dat het vooral gepensioneerden zijn die vollegrondgroente kopen. Jongealleenstaand en tweeverdieners consumeren het minst van het product. Voorverpakt wint aan terrein.

Kansen om het marktaandeel op de binnenlandse markt te vergroten zijn talrijk, zo bleek tijdens de bijeenkomst en variëren van productinnovatie tot promotie. Concrete plannen zijn er nog niet. Wel is de zoekrichting duidelijk. Uit de analyse blijkt namelijk dat de consument vollegrondsgroente voornamelijk in het winterseizoen koopt en voorkeur heeft voor voorverpakte groente, het liefst uit de eigen streek.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.