Home

Achtergrond 134 x bekeken 1 reactie

Beemsterboer: areaal uien reduceren voor betere prijs

Een kleinere uienproductie is de snelste weg naar een hogere uienprijs.

Dat zei Peter Beemsterboer, directeur van het gelijknamige handelsbedrijf, op het 25-jarig jubileum van WKM Uiencentrale in het Noord-Hollandse Zwaagdijk-Oost. "We moeten veel meer vraaggericht produceren."

Daarnaast moet gezocht worden naar meer afzetmogelijkheden. "Er zijn meer gerechten waarin de ui past dan de traditionele hutspot en uiensoep."

"Denk bijvoorbeeld aan de fastfoodketen. Een taak voor bedrijven als WKM om die afzetmogelijkheden aan te boren. En reclame met nadruk op het gezondheidsaspect zou de consumptie ook goed doen. Want de 6 kilo uien die wij jaarlijks per hoofd van de bevolking nuttigen is wel aan de zeer magere kant", aldus Beemsterboer.

Ook de Texelse teler Arnold Langeveld hoopt dat WKM succesvol gaat 'jutten' op de uienmarkt. "Hopelijk is het bedrijf in staat in de toekomst gaten in de markt te vinden om de afzet te verbreden."

Eén reactie

  • no-profile-image

    Pieter Helfferich

    zie uitzendinggemist.nl Keuringsdienst van Waarde, de uitzending van afgelopen vrijdag. De boer ontvangt 4 eurocent voor zijn kg uien en de retailer ontvangt 20-200 keer zo veel. Dit lijkt mij een uitdaging voor elke cooperatie, handelsbedrijfs met hart voor boer, voor de boerenbelangenbehartiger, maar vooral voor de boer zelf. Helfferich Consult wil daar graag aan bijdragen.

Of registreer je om te kunnen reageren.