Home

Achtergrond 112 x bekeken

Amerikaanse activiteiten Ahold verrassen

De Amerikaanse activiteiten van supermarktconcern Ahold hebben het derde kwartaal verrasend goed gepresteerd.

Het verbeterprogramma dat Ahold in de Verenigde Staten doorvoert, werpt zijn vruchten af. De Nederlandse Albert Heijnketen presteerde in lijn der verwachting. Beleggers en analisten reageerden donderdag na de bekendmaking van de derdekwartaalcijfers positief. Het aandeel maakte een koerssprong van 6,5 procent op een negatief Damrak.

In de VS, waar Ahold iets meer dan de helft van zijn omzet vandaan haalt, initieerde het supermarktconcern twee jaar geleden de reorganisatie van de ketens naar het model van Albert Heijn. Huismerkartikelen kwamen op de schappen, prijzen werden verlaagd en de kosten per winkel werden teruggebracht.

Dit resulteerde in het derde kwartaal in een hogere omzet en betere bedrijfsresultaten voor Ahold. De formule van de Aholdketens in de VS sloeg aan bij op koopjes beluste Amerikanen. "Het is de combinatie van factoren dat heeft geleid tot de verbetering van de resultaten'', aldus topman John Rishton in een toelichting. "Herpositionering is altijd belangrijk om te doen, maar is in deze economische tijden nog meer gepast.'' Alle Amerikaanse ketens verbeterden hun operationele winst en marges.

Analist Richard Withagen van SNS Securties wijst erop dat de vruchten van de ingrepen van het concern veel sneller dan verwacht terug te vinden zijn in de resultaten. "Ahold heeft daar ingegrepen en de resultaten zijn bemoedigend. Het concern doet het beter dan de concurrenten.'' Analisten verwachten dat het concern beter bestand is tegen een recessie, maar wel last zal hebben als het economisch klimaat verslechterd.

In Nederland zit Ahold ook niet stil, maar is druk doende om de overgenomen C1000-winkels om te bouwen. Ahold kreeg voor de verkoop van zijn belang in Schuitema een geldbedrag, 56 C100-winkels en preferente aandelen. Ahold verwacht dat nagenoeg alle winkels ruim voor kerst zijn omgebouwd.

In het derde kwartaal steeg het bedrijfsresultaat met 11 procent naar 262 miljoen euro. De nettowinst van 195 miljoen euro was lager dan een jaar eerder, maar toen maakte Schuitema nog deel uit van Ahold. Het concern handhaaft de verwachting voor 2008 dat de bruto winstmarge op de winkelactiviteiten tussen de 4,8 en 5,3 procent uitkomt

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.