Home

Achtergrond 330 x bekeken 7 reacties

VVN wil strengere regels landbouwverkeer

Veilig Verkeer Nederland (VVN) wil dat er strengere regels komen voor het landbouwverkeer.

Er is een werkgroep ingesteld waarin onder andere LTO en het ministerie van Verkeer en Waterstaat mee praten om te zorgen voor veilig weggebruik door landbouwvoertuigen. Volgens VVN is een trekker op dit moment net een moordwapen.

Aanleiding voor extra aandacht voor de veiligheid is een dodelijk ongeval afgelopen vrijdag in Doetinchem, waarbij een 13-jarige jongen uit Kilder om het leven kwam na een botsing met een maïswagen. Het is echter nog niet duidelijk bij de oorzaak van het ongeval ligt.

Per jaar gebeuren er ongeveer 15.000 ongelukken waarbij een landbouwvoertuig betrokken is. Daarbij vielen de afgelopen 5 jaar gemiddeld 18 doden per jaar. Dit jaar zijn er tot nu toe 11 doden gevallen. En dat is veel te veel, zegt Simone Berkhout van VVN.

"Het is op dit moment niet veilig op de weg in de buurt van landbouwvoertuigen. En dat is niet prettig voor overige weggebruikers, maar ook niet voor bestuurders van trekkers. Een trekker is net een moordwapen. Daarom vinden wij dat er snel iets moet gebeuren om de veiligheid te verbeteren."

Daarbij denkt VVN onder andere aan een speciaal trekkerrijbewijs. Nu moeten jongeren vanaf 16 jaar een trekkerrijbewijs hebben om op de openbare weg te mogen rijden. Vanaf 18 jaar is een autorijbewijs voldoende. "Maar een trekker en een auto zijn niet met elkaar te vergelijken", zegt Berkhout.

"De remweg bijvoorbeeld, die is heel anders bij een zware trekker. De bestuurder moet goed weten hoe zijn voertuig werkt. Of hij dat nou moet weten door een rijbewijs of een cursus, daar doen we nog geen specifieke uitspraken over. De werkgroep buigt zich daarover."

Kelly Lubbers

Laatste reacties

  • no-profile-image

    trekkerchauffeur

    Zoals ook de vorige reactie ëlk ongeluk is er een teveel". Elke trekker met een brede lading of werktuig dient een zwaailicht te voeren. Het is tegewoordig gewoon bij bijna elke trekker of die nu groot, breed of klien is dat de zwaailamp aan staat. Gevolg is dat de automobilist zich van de zwaailamp niets meer aantrekt. Gevolg hiervan kunt u raden. Bewuster de zwaailamp gebruiken lijkt mij al een goede richting voor mider ongelukken.

  • no-profile-image

    w Keefte

    Zullen we eerst het onderzoek afwachten voor dat we van alles zeggen

  • no-profile-image

    Kees

    Het is weer lekker makkelijk, schrijf een objectief artikel, de toon is nu al gezet, trekker als moordwapen, VVN heeft haar doel al bereikt voordat er ook maar iets over zinnings over is gezegd.
    Waar niet over gesproken wordt is de hoe de jeugd zich tegenwoordig in het verkeer begeeft, MP3 in 1 oor mobiel aan het andere oor, en vergeet het sms-en niet! Zolang overheden nog steeds ontsluitingswegen, zoals hoofdwegen door dorpen versmallen en er drempels en andere obstakels in plaatsen zodat er onoverzichtelijke situaties ontstaan en er geen mentaliteitsverandering bij een groep landbouwbestuurders (er is een groep die denkt dat ze alleen op de weg zijn) en bij de andere weggebruikers, (autobestuurders die denken dat ze niet in de berm kunnen) fietsers (die niet even van de weg afkunnen en niet achter elkaar kunnen fietsen) en noem maar op, zullen ongelukken blijven gebeuren, maar om nou alles maar weer op het landbouwverkeer te schuiven lijkt mij nogal makkelijk.

  • no-profile-image

    J.

    Elk ongeluk is er een te veel, zowel voor slachtoffers als bestuurders.
    Door nu strengere regels te stellen is het paard achter de wagen spannen.
    Controle op handhaving en naleving van de regels is veel beter.

  • no-profile-image

    Marcel

    Laten we dan maar eerst beginnen om alle rondwegen rond dorpen en steden open te stellen voor landbouwverkeer! Als er een nieuwe rondweg aangelegd word rond een dorp dan worden er in de dorpen over sluisjes en wegversmalling, kronkels etc. in de weg aangelegd en daar moeten we dan met zijn alle doorheen zien te komen met de trekker en wagens of brede machines! Dit is pas gevaarlijk vooral voor alle kinderen en ouderen. Waarom moet dit in nederland zo??? Groetjes Marcel

  • no-profile-image

    Albert

    Het lijkt me niet zinnig om van fietsers te eisen van de weg af te gaan. In de meeste gevallen waar het zo krap is komt het de trekker (of de auto) op de weghelft van de fietser en niet de fietser op de weg helft van de trekker. Je kunt van de fietser niet veel meer vragen dan iets voorzichtiger te sturen en zo veel als redelijkerwijs mogelijk is op de rand van de weg te gaan rijden. Ik ben het er overigens wel mee eens dat veel, vooral jonge fietsers zich als zombies over straat begeven en geen idee hebben wat er om hun heen gebeurd. Met z'n tweeen naast elkaar als het niet past (dat mag dus niet) of rechts geen voorang geven(nooit van gehoord of niet gezien) door rood licht rijden (vooral zonder te kijken) enz. Het is een godswonder dat er niet elke dag een aantal aan flarden gereden worde. Er mag aan fietsers best wat meer gevraagd worden, maar op basis van de huidige regels kan daar al heel veel. Handhaving lijkt mij hier alweer een recept tegen vele kwalen.

  • no-profile-image

    M. J. Poot

    Mevrouw Berhout stelt dat een trekker net een moordwapen is. Dat moge zo zijn, maar ELK motorvoertuig (brommer, auto, vrachtauto, bus, enz.) is een potentieel moordwapen

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.