Home

Achtergrond 115 x bekeken

Uitgave promotie glasgroente stijgt fors

De glasgroentesector wil de bestedingen aan promotie via het Productschap Tuinbouw (PT) volgend jaar fors opvoeren naar 1,6 miljoen euro.

Tegelijk wil het PT een discussie over hoe een groeiend aantal ketenprojecten wordt gefinancierd. Dat bleek dinsdag bij de begrotingsbehandeling van de sectorcommissie groeten en fruit van het PT. De glasgroentesector bereidt verschillende promotieprojecten voor, blijkt uit de begroting. In 2008 was nog ruim 7 ton begroot, tegen 1,6 miljoen euro in 2009.

Zo wordt mogelijk drie ton gestoken in een paprikapromotie en 164.000 euro in een imagocampagne. Het PT verwacht nog veel nieuwe projecten, waarvoor nu al middelen voor opzij worden gezet, blijkt uit de begroting die gisteren gedeeltelijk is goedgekeurd.

De begrotingsbehandeling verliep rommelig doordat een voorstel voor de oprichting van een ketenfonds niet werd behandeld. Dat is nodig om de groei van het aantal ketenprojecten te financieren. Nu wordt een belangrijk deel van de onderzoeken binnen de sectorfondsen als glasgroente gefinancierd.

Het voorstel was om uit de sectorfondsen een bijdrage te doen in zo’n speciaal ketenfonds waaraan ook de handel bijdraagt. Dit fonds zou dan projecten over de hele keten moeten financieren. Het PT besloot om de sectoren meer tijd te gunnen of zij uit de sectorfondsen een bijdrage willen doen. Een andere mogelijkheid is het verhogen van de heffingen.

Door het uitstel van zo’n ketenfonds kreeg een aantal rijpe ketenprojecten als Flowers en Foods, promotieprojecten en een databank voor inhoudstoffen geen groen licht. Volgens PT-secretaris Cees Kuijenhoven kan de vertraging van de projecten beperkt worden door een schriftelijke stemronde. De volgende sectorcommissie komt is in februari en staat dan onder leiding van de nieuwe PT-voorzitter Tjibbe Joustra.

Of registreer je om te kunnen reageren.