Home

Achtergrond 93 x bekeken 3 reacties

Transportsector 'aan de lat' over biobrandstof

Een meerderheid van CDA, PvdA, SP en GroenLinks in de Tweede Kamer wil dat de transportsector de lagere inzet van biobrandstoffen in benzine en diesel compenseert.

Het kabinet beslist vandaag over het beperken van het gebruik van bijvoorbeeld palmolie of koolzaadolie op korte termijn.

"De transportsector staat aan de lat voor een aantal megatonnen CO2-reductie in het actieplan Schoon en Zuinig'', zei PvdA-Kamerlid Diederik Samsom donderdag in een overleg met milieuminister Jacqueline Cramer. Volgens hem zal het geen probleem zijn om die compensatie van een halve megaton te vinden. De verkoop van hybride auto's zit in de lift door een gunstige bijtellingsregeling voor 'schone' leasewagens. Cramer zou de wens van de Kamer inbrengen in de ministerraad.

Oliemaatschappijen zouden in 2010 5,75 procent aan biologische brandstoffen bijmengen. Het kabinet wil het gebruik op voorstel van Cramer en collega Bert Koenders van Ontwikkelingssamenwerking remmen, tot 4 procent in 2010. Al in 2009 gaat het oorspronkelijke percentage omlaag. De inzet van biobrandstoffen zou ontbossing veroorzaken, naast nadelige effecten voor de voedselproductie in ontwikkelingslanden.

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    kobe willems

    Wat zijn politici toch wereldvreemd. Het verlagen van het percentage bio-brandstoffen leidt enkel tot verhoogde afhankelijkheid van aardolie. Dit zal ook het onderzoek naar verbeterde bio-brandstoffen in de weg staan. Het verhaal ruikt sterk naar lobbying van de petroleumindustrie onder het mom van " het beschermen van ontwikkelingslanden", waar in werkelijkheid bio-brandstoffen ook door kleinere telers kunnen worden verbouwd en petroleum alleen in handen van de groten is.
    Bio brandstoffen zullen alle landen in een onafhankelijker positie brengen, want brandstof kan lokaal worden geproduceerd. Bovendien zijn bio-brandstoffen veel minder belastend voor de globale opwarming.
    Weten politici uberhaupt nog waarover ze praten, of kunnen we hun werk reduceren tot het populairste programma uit mijn kindertijd : de fabeltjeskrant.
    jammer, weer een kans gemist

  • no-profile-image

    Jan van de Nes

    De argumentatie om bijmengen van biobrandstoffen te beperken, lijkt mij niet zuiver. Alsof in Nederland voldoende voedsel wordt geproduceerd voor ontwikkelingslanden! Wat dan door (bijvoorbeeld) de verhoogde productie van koolzaad voor brandstofdoeleinden zou leiden tot minder productieruimte voor voedingsmiddelen voor die ontwikkelingslanden.
    Er ligt voor veel boeren in Nederland minder toekomst doordat de vraag naar onze voedingsmiddelengewassen juist afneemt ten gunste van de import van elders geteelde - goedkoper! - voedingsmiddelen. Laten we nou niet hypocriet worden. Biedt de ontwikkelingslanden kennis en geld om daar de voedingsmiddelenproductie te verbeteren en biedt onze boeren een nieuwe toekomst als producent van biobrandstoffen. Voor voertuigen en voor statische energie opwekking. Dan heb je win win situaties. Wat we nu realiseren is het in stand houden van een door velen niet gewenste status quo.

  • no-profile-image

    kip

    Mensen, het is toch van de zotte dat de kennis die we hier hebben naar de ontwikkelingslanden moeten brengen, om hier gewassen te telen om energie van op te wekken, of om goedkoper ons te verplaatsen.Laten we eerst de honger uit de wereld helpen en dan aan het luxe probleem te denken. Mensen met weinig geld laten verhongeren, en mensen met veel geld (Westen) druk maken om goedkoper te kunnen verplaatsen

Of registreer je om te kunnen reageren.