Home

Achtergrond 103 x bekeken

'Te vroeg voor CO2-logo'

Onderzoekers en brancheorganisaties zijn nog niet uitonderhandeld over een algemene systematiek voor bepaling van de CO2-uitstoot.

Het consumentenlogo 'Hier' dat Milieufederatie Noord-Holland toekent aan klimaatneutrale paprika leidt zo mogelijk tot verwarring. Dat zegt Anneke van de Kamp, hoofd markt en innovatie bij het Productschap Tuinbouw (PT).

Nederlandse onderzoekers van het landbouweconomisch instituut LEI verwachten in december een CO2-systeem klaar te hebben met overeenstemming van Nederlandse brancheorganisaties en het toonaangevende Britse Carbon Trust.

Een aantal zaken is nog onderwerp van discussie, zoals de mogelijkheid om CO2-uitstoot te compenseren buiten het bedrijf of het effect van het terugleveren van stroom door de WKK. Van de Kamp: "Een aantal onderwerpen leidt nog tot heftige discussies. We hechten waarde aan een eenduidige definitie. Het kan zijn dat de paprikateler daadwerkelijk klimaatneutraal werkt, maar een keurmerk op dit moment kan tot verwarring leiden bij de consument."

Of een consumentenlogo een juist instrument is, blijft ook de vraag. Zowel de supermarkten (CBL) als het PT zijn geen voorstander van een groei in het aantal keurmerken in Nederland. CBL noemt het keurmerk van de milieufederatie wel een voorbeeld van een positievere toon van actievoeren.

Of registreer je om te kunnen reageren.