Fractievoorzitter Marianne Thieme van de Partij voor de Dieren heeft een punt als ze fijntjes wijst op het broze imago van de melkveehouderij.
De veehouderij en zuivelindustrie mogen zich tot nog toe verheugen op een goed imago. Er is echter weinig voor nodig om daar een stevige deuk in te slaan. Misschien dat Marianne Thieme dat niet zelf doet, maar er zijn ongetwijfeld bevriende of sympathiserende organisaties te vinden, of op te richten, die deze taak op zich willen nemen.
De agrarische sector kan de uitlatingen van Thieme opvatten als een dreigement, maar ook als een nuchtere constatering. Het ligt een beetje aan de bril die je opzet. Punt is wel dat er niet zo heel veel fantasie voor nodig is om je een treitercampagne in de media voor te stellen, naar voorbeeld van de spotjes over kipvlees of vlees van ongecastreerde varkens.
De melkveehouderij doet er verstandig aan het niet zo ver te laten komen. Of, als het toch tot vervelende publiciteit zou leiden, de schade zo veel mogelijk te beperken. Dit kan door een combinatie van maatregelen, waarbij nog meer aandacht wordt gegeven aan het welzijn van melkvee; waarbij weidegang verder wordt uitgebouwd als een plus voor zowel consument als boer en waarbij met man en macht toch wordt geprobeerd om de ammoniakuitstoot te beperken. Ook weergave van de juiste feiten is een punt van aandacht.
Agrarisch Dagblad
Reageren? Login hier
Of registreer je om te kunnen reageren.