Home

Achtergrond 161 x bekeken

Omzetgroei Albert Heijn remt af

Ook winkelketen Albert Heijn voelt de afname van het consumentenvertrouwen in Nederland als gevolg van de economische malaise in de wereld.

De omzetgroei remde in het derde kwartaal af, maar kwam wel boven de verwachting uit, zo blijkt uit vandaag gepubliceerde omzetcijfers van moederconcern Ahold.

De omzet voor Albert Heijn kwam in het derde kwartaal uit op 2 miljard euro. Dit is inclusief de recent overgenomen C1000-winkels van supermarktconcern Schuitema.

De identieke omzetgroei, waarbij gekeken wordt naar de omzet van exact dezelfde winkels in een vergelijkbare periode, kwam uit op 8,3 procent, minder dan de 11,8 procent die de marktleider in Nederland in het tweede kwartaal realiseerde. De groei is wel hoger dan verwacht. Marktvorsers voorspelden een groei van 7 procent.

De totale omzet voor Ahold kwam in het derde kwartaal uit op 5,8 miljard euro, 3,9 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De omzetgroei tegen constante wisselkoersen kwam uit op 7,6 procent. Veertien door persbureau Reuters gepolste analisten gingen uit van een omzet van 5,67 miljard euro.

Ahold liet weten "onder de huidige turbulente economische omstandigheden'' in staat te zijn geweest zich aan te passen en ,,solide'' resultaten te hebben behaald door het verbeteren van het aanbod. Wel zegt het bedrijf "alert te blijven en te zullen inspelen op eventuele wijzigingen in het gedrag van consumenten en concurrenten''.

In de Verenigde Staten waar Ahold iets meer dan de helft van zijn omzet vandaan haalt, trekken de omzetten aan als gevolg van prijsverlagingen. De gepresenteerde resultaten overtroffen de verwachting van de meeste analisten.

De keten Stop&Shop/Giant-Landover boekte een omzet van 3,9 miljard dollar. De identieke omzet exclusief benzineverkopen van Stop&Shop steeg met 3,8 procent en die van Giant-Landover met 0,6 procent. Analisten gingen uit van een omzet van 3,8 miljard dollar.

Ook Giant-Carlisle behaalde een hogere omzet dan verwacht. Klanten rekenden voor 1,1 miljard dollar aan boodschappen af. De identieke omzetgroei kwam uit op 5,4 procent exclusief benzineverkopen.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.