Home

Achtergrond 180 x bekeken 6 reacties

Niet voorbij slogans

De verwijten vliegen over en weer. De promotiecampagne voor kip – het meest veelzijdige stukje vlees – ligt onder vuur van dierenorganisaties en politieke partijen als Groenlinks en de Partij voor de Dieren. In de sector heerst juist weer veel weerzin tegen de nieuwste campagne van het Voedingscentrum over de keuze van de consument.

Het is een trend dat mensen voor elkaar willen bepalen wat wel of niet gegeten wordt. En waarbij niet voorbij slogans wordt gekeken.

Zo is de actie van het Voedingscentrum genuanceerder dan slogans als 'hoeveel ruimte heeft mijn schnitzel gehad' en 'heeft mijn biefstuk de wei gestaan' lijken. Partijen als Groenlinks schieten ernstig door om via een reclame voor kip oorzakelijke verbanden te leggen naar ”grote sociale en milieuproblemen”. Op basis daarvan zou minder vlees gegeten moeten worden. En de PvdA legt in het EU-verkiezingsprogramma de burger doodleuk eetgewoonten op: minder vlees, meer granen.

Aandacht voor verduurzaming is terecht, maar van politieke eetadviezen krijg je op z’n minst een nare smaak in de mond. Niet alles wat van ver komt is lekker (laat staan verantwoord) – daar wordt niet bij stilgestaan als de productie hier wordt neergesabeld c.q. kapotgemaakt. Zoals de sector ook te weinig inziet dat al deze bewegingen er eindelijk toe gaan leiden dat de consument meer geld aan zijn eerste levensbehoefte besteedt. En dat is de aller-, allerhoogste tijd.

Agrarisch Dagblad

Laatste reacties

  • no-profile-image

    W Zandbergen

    Groenlinks en Partij voor de Dieren de meest zieke partij van Nederland.

  • no-profile-image

    boer

    Lies, dat jij geen vlees eet is prima als jij dat graag wilt. Maar jij moet geen leugens vertellen ! Op wat voor feiten baseer jij dat er chemische rotzooi in mijn varkensvoer zit? Mijn varkensvoer is 100% natuurlijk en is veiliger door de vele contoles dan de koekjes die in de winkel liggen. Met die opmerking over hormonen ga jij helemaal over de scheef. Ik zou graag van jou willen weten op welke feiten jij dit baseert. Bij de contoles van de IKB systemen is nooit hormonen of schadelijke stoffen gevonden de laatste jaren. Dus graag even je excuses aanbieden over de leugens die jij rondspreidt.

  • no-profile-image

    HAH

    De politiek wordt steeds betuttelender, ik denk dat ze ziek zijn. Ik maak toch zelf wel uit wat ik wil eten of niet.
    Partij vdd is ziekelijk gefrustreerd.
    Lijkt me toch doodnormaal dat producenten van eten reclame maken voor hun product. Het zou toch goed zijn dat deze ziekelijke lui eens echt honger moetsen lijden zoals in afrika wel eens gebeurt, dan gaan dit soort idiote ideologieen vanzelf weer over.

  • no-profile-image

    Lies

    Voedingsadviezen zijn van alle tijden en komt mede voort uit de wet dat de overheid een zorgplicht heeft naar haar burgers op het gebied van gezondheid. Vlees is niet gezond en wanneer de dieren gentechvoedsel hebben gegeten is het misschien zelfs gevaarlijk (op termijn). De overheid moet zelfs waarschuwen voor de risico's. Vergelijk maar met de cigarettenindustrie; mensen die longkanker hebben gekregen door het (mee)roken van cigaretten spannen processen aan voor schadevergoeding omdat ze zogenaamd niet wisten dat het gevaarlijk was. De overheid zweeg immers over de risico's is hun verweer. Dat iedereen voor zichzelf wil bepalen wat hij of zij eet lijkt best normaal. Helaas hebben nogal wat mensen eetstoornissen en blijken we nog steeds niet goed te weten wat nu wel en niet gezond blijvend eten is in een bepaalde situatie, gezien het massale overgewicht. Of komt dit door de chemische rotzooi, waaronder hormonen) in het voer? Kies voor veilig, eet geen vlees.

  • no-profile-image

    Freek

    Jammer dat enkele partijen de boel op de spits drijven, begrijpelijk want anders verliezen ze bestaansrecht. De weerstand vanuit de landbouw tegen de reclames van het voedingsburo is op zijn minst vreemd. Er wordt steeds geroepen dat de consument bepaald wat er op stal gebeurd door het aankoopgedrag. Het is dan raar dat met name de intensieve sector die reclames direct opvat als een verwijt in hun richting. Menen ze dan wel wat ze zeggen als beweerd wordt dat ze wel anders zouden willen als de consument er maar meer voor over zou hebben?? Die reclames lijken me voor de sector beter dan "de grote ruimte die een kip eindelijk krijgt in de oven....." Het is volgens Verburg niet relevant, maar het is wel een feit en voor de intensieve veehouderij alleen maar anti.

  • no-profile-image

    marcel

    Verhuisd, Lies?

Laad alle reacties (2)

Of registreer je om te kunnen reageren.