Home

Achtergrond 83 x bekeken

Meldpunt voor hinderlijke 'straatverkopers'

Consumenten die op straat hinderlijk worden benaderd door mensen die abonnementen verkopen of voor goede doelen werken, kunnen straks klagen bij eeen speciaal meldpunt.

Dat heeft advocaat Jetse Sprey, die in het bestuur van de Stichting Reclamecode zit, vandaag gezegd naar aanleiding van een bericht in het Nederlands Dagblad.

Het meldpunt wordt opgenomen in een nieuwe code, die ook gedragsregels voor de 'straatverkopers' bevat. Zo mogen ze niet met mensen meelopen en hen niet twee keer achter elkaar benaderen.

De Reclame Code Commissie handhaaft de regels, aldus Sprey. Die kan uitspraken publiceren. "Dat wordt gevoeld als straf, met het risico van imagobeschadiging. Van opnieuw in de fout gaan is nauwelijks sprake'', aldus Sprey. De RCC heeft bovendien afspraken met de Consumentenautoriteit. "Dat zijn geen fijne jongens voor een adverteerder. Die kunnen forse boetes opleggen.''

Er is nog overleg met de Consumentenbond over de code, Sprey denkt dat dat binnen een half jaar is afgerond.

De bedoeling is dat de Reclame Code Commissie de klachten gaat beoordelen, aldus Sprey, die namens de brancheorganisatie voor dialoogmarketing DDMA in het bestuur zit.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.