Home

Achtergrond 85 x bekeken 1 reactie

Jasperse: bij afzet geen gedwongen winkelnering

Een nieuwe afzetstructuur voor glasgroente moet een einde maken aan de gedwongen winkelnering die nu vaak optreedt.

Dat stelt Thijs Jasperse, voorzitter van telerscollectieven A8, P8 en K8. Voor eenderde van het product dat nu door telers wordt geleverd aan handelshuizen is geen directe eindafnemer. Dat product wordt doorverkocht aan een ander handelshuis met verlies aan kwaliteit en marge. ”Van gezonde spanning tussen in- en verkoop is dan geen sprake meer. Voor beide partijen is dat niet optimaal”, oordeelt hij.

De structuur met verticale ketens is aan revisie toe. ”Als we na tien jaar de balans opmaken, moeten we constateren dat uitsluitend concurreren in verticale ketens niet heeft geleid tot een betere concurrentiepositie.”

Het beoogde model voorziet in een gebundeld aanbod met losse en strakke samenwerkingsvormen met afnemers, maar zonder gedwongen afname van product.

Eén reactie

  • no-profile-image

    Cor

    Ik schrijf zomaar wel eens een column.
    Verticale ketens is iets wat ontstaan is aan het brein van lucht fietsers.
    In de gehele economie bestaat zoiets niet.Er is niet een onderneming met maar een klant.
    Er is maar een ding belangrijk in afzet,dat is een netwerk.Dat weet iedere succesvolle ondernemer.Een keten is net zo sterk als de zwakste schakel.In een netwerk pak je gewoon een andere lijn.
    Bij een netwerk hoort bundeling van afzet/productie
    Bij een keten hoort de producent eigenaar te zijn van de gehele keten.Denk maar aan bv Tupperware,KPN ect.
    Philips,Unilever,Coca cola,Heineken ect leveren ook niet alleen aan een klant.
    Worden zij het niet eens met de klant dan verkoop hij ook mijn product niet.
    Kijk maar naar Aldi,daar vind je echt geen Coca cola of Calve pinda kaas!
    En zeker geen Heineken!

Of registreer je om te kunnen reageren.