Home

Achtergrond 129 x bekeken

Houd het hoofd koel bij verdoofd castreren

Varkens in Nood ondermijnt de introductie van verdoofde castratie van varkens, vindt Annechien ten Have. "Houd het hoofd koel", wil ze kwijt aan varkenshouders.

De actiegroep Varkens in Nood (ViN) daagt supermarkten voor de rechter om af te dwingen dat ze stoppen met de verkoop van vlees van gecastreerde varkens. De supermarkten zijn immers verantwoordelijk voor de onnodige castratie van varkens, zo stelt ze. De werkelijkheid is dat deze actiegroep niet alleen onrust zaait, maar tevens de onlangs gemaakte start met verdoofd castreren tracht te frustreren. Mijn advies aan de varkenshouders: houd het hoofd koel en ga door met verdoofd castreren, zoals we hebben afgesproken.

Waar het om draait is de berengeur, die bij een klein deel van de ongecastreerde dieren voorkomt. Het gevolg is dat het vlees in de pan erg vies kan ruiken. ViN vindt dit probleem marginaal en verwijst naar Wagenings onderzoek waarin gezegd zou zijn dat berengeur amper voorkomt. Als het zo simpel lag, waarom worden dan überhaupt nog biggen gecastreerd? Voor ViN mag het geen probleem zijn, maar voor de varkensvleessector en de consument is het dat wél. Wij willen vlees in het winkelschap van onberispelijke kwaliteit.

Laat één ding heel duidelijk zijn: ook boeren willen het liefst stoppen met castratie. Alle supermarkten die lid zijn van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) hebben samen met varkenshouders, slachterijen en met ondersteuning van het ministerie van LNV en de Dierenbescherming verklaard dat zij op termijn (2015) stoppen met castreren. Nu stoppen met castratie van alle mannelijke varkens kan nog niet, omdat het probleem met de berengeur onvoldoende is opgelost. De consument en de markt zijn ook in deze scherprechter.

Varkens in Nood had zich vorig jaar moeten laten horen in de discussie. Juist nu wij bezig zijn met de invoering van de verdoofde castratie, wil ze dit gezamenlijk initiatief in het honderd schoppen. Ik kan dat niet anders zien als een dolksteek in de rug van de varkenshouders. ViN frustreert en ondermijnt willens en wetens de introductie. Onder druk van ViN komen Aldi en Lidl met het bericht om alleen vrouwelijk vlees uit Duitsland te importeren en in Nederland te gaan verkopen. Het varken schiet er niets mee op; de mannelijke dieren worden in Duitsland nog steeds onverdoofd gecastreerd. Dat weet ook ViN. Hiermee wordt de consument voor de gek gehouden.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.