Home

Achtergrond 73 x bekeken

Duurzaamheid moeilijk op afstand af te dwingen

De mogelijkheden om duurzaamheid in ontwikkelingslanden te bevorderen zijn beperkt.

Dat zegt het onderzoeksinstituut LEI in een onderzoek over de agrarische handel van België met ontwikkelingslanden.

Het LEI onderzocht de duurzaamheid op ecologisch, economisch en sociaal gebied van vier ontwikkelingslanden (Costa Rica, Brazilië, Tanzania en Ivoorkust) en vijf producten (banaan, koffie, soja, cacao en thee).

Volgens het LEI zijn er veel initiatieven om duurzame producten en handel te bevorderen. Banken, verwerkers en importeurs werken daar aan mee, in samenwerking met ontwikkelingsorganisaties en overheden. Maar de invloed van dergelijke initiatieven is beperkt. Het LEI geeft het merk Max Havelaar als voorbeeld. De duurzame bananen en koffie van Max Havelaar behelzen maar een klein deel van de productie.

Of registreer je om te kunnen reageren.