Home

Achtergrond 105 x bekeken 1 reactie

Dodehoekspiegel helpt niet

De dodehoekspiegel die in 2003 verplicht werd gesteld voor vrachtwagens heeft niet geholpen bij het terugdringen van het aantal verkeersdoden.

Dat zei directeur ir. Fred Wegman van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) vandaag.

Nadat het aantal fietsers dat door vrachtwagens werd geschept en kwam te overlijden in 2002 en 2003 spectaculair daalde, nam dat aantal vervolgens weer toe tot gemiddeld vijftien per jaar. "We denken nu dat die daling meer te danken was aan de aandacht die er destijds voor het probleem was'', aldus Wegman.

Het echte probleem waardoor vrachtwagens fietsers over het hoofd zien, zit hem volgens de SWOV aan de voorzijde van de vrachtwagens. Het kennisinstituut pleit nu dan ook voor verplichte spiegels of camera's aan de voorzijde van trucks. "Dat probleem hebben we destijds niet voldoende erkend.''

Een woordvoerder van brancheorganisatie TLN zegt dat de sector niet staat te trappelen bij het idee om weer een spiegel aan de uitrusting van de chauffeurs toe te voegen. "We moeten waken voor een wirwar aan spiegels.'' De SWOV bepleit eventueel een subsidiepotje voor de spiegels, evenals destijds bij de dodehoekspiegels gebeurde.

Begin deze eeuw werden verkeersslachtoffers als gevolg van aanrijdingen door vrachtwagens een 'hot item'. Waar in 2001 nog negentien doden vielen bij dit soort ongevallen, daalde dit aantal tot zes in 2002 en zeven in 2003. In datzelfde jaar werd de dodehoekspiegel verplicht gesteld. Een jaar later stond de teller echter weer op zestien doden. Sindsdien vallen er gemiddeld vijftien doden per jaar. Zowel de SWOV als TLN voelt veel voor meer voorlichting.

Voor de lange termijn bepleit de SWOV een totale scheiding van zwaar vrachtverkeer en fietsers. Maar dat vergt erg veel infrastructurele ingrepen en dus tijd, geld en ruimte. Zo zouden grote goederenstromen moeten worden overgeslagen in kleinere wagens die dan de steden bevoorraden. "Dat gebeurt deels al'', zegt de woordvoerder van TLN. ,,Maar als je dat verder doorvoert, krijg je nog meer verkeer in de steden. Dat is niet wenselijk.''

Administrator

Eén reactie

  • no-profile-image

    Freek

    Ze kunnen de hele vrachtwagen vol hangen met spiegels, het zal niet helpen. Het zal samen opgelost moeten worden. Niet alleen de chauffeur kan het oplossen. De fietsers moeten ook rekening gaan houden met de rest van het verkeer. Sinds de Fietser bij een ongeluk nooit de schuld kan hebben maar het de gemotoriseerde is die altijd fout is fietst met name de jeugd of ze alleen op de wereld zijn. Regels strak handhaven over stoppen bij een kruising of voorrangsweg om te beginnen. De jeugdige fietser van nu is de automobilist van morgen. Sommigen vergeten dat ze groter en eigenlijk volwassen moeten worden als ze in de auto stappen.

Of registreer je om te kunnen reageren.