Home

Achtergrond 105 x bekeken 3 reacties

Collectieve komkommerprijs

Negen verenigingen van komkommertelers willen hun product centraal, voor een gezamenlijke prijs verkopen.

Ze verwachten daardoor een betere prijs voor hun komkommers te krijgen. De betrokken glastuinders telen 1 miljard komkommers per jaar. Dat is circa 90 procent van de Nederlandse komkommerproductie. Voor de centrale verkoop hebben de verenigingen in koepel K8 een officiële erkenning aangevraagd bij het Productschap Tuinbouw (PT).

De structuurwijziging waar de telers aan werken lijkt op de Belgische situatie, waarbij Lava de verkoop en kwaliteitscontrole namens de Belgische veilingen uitvoert. Dat maakt een einde aan prijsconcurrentie tussen telers.

De komkommertelers zijn als eerste productgroep in de tuinbouw akkoord over bundeling. De aanvraag voor erkenning als Associatie voor Producentenorganisaties (APO) geldt voor vruchtgroente. "Het moet makkelijk zijn voor andere vruchtgroente hierbij aan te haken", zegt Thijs Jasperse, voorzitter van telerscollectief K8. Centrale verkoop is – naast kwaliteitssturing – een belangrijk deel van die plannen, stelt hij.

Volgens P8-bestuurder Dick Oosthoek is het verwachte prijseffect enkele centen per komkommer. Glasgroentetelers praten al een jaar over de plannen. Volgens Jasperse praten de Belische veilingen niet mee. Hij denkt niet dat de wijziging bij het nieuwe seizoen al geldt.

Laatste reacties

  • no-profile-image

    loonwerker

    voor de telers is dit mooi, maar kijkt de NMA niet toe op deze prijsafspraken?

  • no-profile-image

    Gerald Langerak

    Geef het een kans. Het is een testcase en als je het kritisch volgt is er toch niet veel te vrezen. Vraag is bij mij wel hoe je kan volgen of de juiste verkoop- en uitbetaalprijs uit de markt wordt gevist. En wat volgens mij erg belangrijk is dat er echte topverkopers aan de gang gaan en niet allerlei filosofen.

  • no-profile-image

    Komkommer

    Aan ons word uitgelegd dat we de komkommers niet voor één gezamelijke prijs gaan verkopen, maar dat er één gezamelijke uitbetaalprijs komt. De verkooporganisaties blijven dus voor verschillende prijzen verkopen.
    M.A.W.: doordat de telers dan allemaal dezelfde prijs krijgen weten ze niet meer wat de verschillende verkooporganisaties aan prijzen maken en daardoor word de onderlinge concurrentie uitgeschakeld. De overgebleven 10 % zal prijsdrukkend/concurrerend blijven werken.

Of registreer je om te kunnen reageren.