Home

Achtergrond 85 x bekeken

Campagne tegen handelsnormen wekt woede EU

De Europese Commissie heeft met verbazing kennisgenomen van een campagne van een Britse supermarkt.

Deze ageert tegen de in zijn ogen waanzinnige Europese regels voor de vorm en afmeting van groente en fruit, de zogeheten handelsnormen.

Om welke supermarkt het gaat is onduidelijk. De Britse krant Daily Mail berichtte dinsdag dat supermarktketen Sainsbury’s een brief heeft geschreven aan de Commissie en de Britse landbouwminister Hillary Benn, met het klemmend verzoek de handelsnormen te versoepelen.

In een persverklaring zegt de woordvoerder van landbouwcommissaris Mariann Fischer Boel dat de Commissie juist heeft voorgesteld de eisen voor 26 van de 36 producten te schrappen. Voor een tiental producten, met name appel, peer, aardbei, tomaat en sla, blijven de handelsnormen bestaan. De nieuwe regels moeten medio 2009 ingaan.

Aanleiding voor de Commissie om fors te snijden in het aantal handelsnormen zijn de toenemende kosten van voedsel. Ook vindt ze het niet langer te rechtvaardigen dat goed voedsel als tweederangs wordt afgeschreven. Handel en teelt in Nederland zijn verdeeld over de maatregel. De meeste telers zijn voor, maar handelaren vrezen voor dalende prijzen doordat er meer producten op de markt komen.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.