Home

Achtergrond 154 x bekeken 7 reacties

CBL: Milieudefensie zaait paniek met residucijfers

Milieudefensie veroorzaakt ten onrechte onrust en angst bij consumenten over residunormoverschrijdingen in groente en fruit.

Dat vindt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de koepel van de Nederlandse supermarkten.

Volgens het CBL misbruikt Milieudefensie de cijfers van de Voedsel en Warenautoriteit en wekt ze daarmee ten onrechte de indruk dat de volksgezondheid in gevaar is. De koepel vraagt consumenten zich geen angst te laten aanpraten en roept hen op groente en fruit te blijven eten.

Aanleiding van de oproep is de publicatie van de Weet wat je eet-gifmeter door Milieudefensie en Natuur en Milieu. Hieruit valt op te maken welke supermarkten de residunormen voor groente en fruit overschreden in 2007. Ook is aangegeven hoe vaak de norm is overschreden en of de consument gezondheidsrisico loopt.

Van de grote supermarkten laten Plus en Albert Heijn in 2007 de grootste verslechtering zien ten opzichte van 2006. Lidl en Super de Boer verkopen de schoonste groente en fruit. Plus en Spar bieden de meest vervuilde producten aan, constateert Milieudefensie.

De organisatie baseert zich op gegevens van de Voedsel en Warenautoriteit. Via de Wet Openbaarheid van Bestuur moest VWA de cijfers prijsgeven aan Milieudefensie. Volgens de organisatie zijn groente en fruit in 2007 iets schoner dan in 2006. De meeste, in Nederlandse producten presteren goed. De zwaarst vervuilde producten komen uit Spanje en Italië. Om schade voor met name jonge kinderen uit te sluiten wil Natuur en Milieu dat de residunormen worden verscherpt.

Het CBL benadrukt dat het de normoverschrijdingen niet goedkeurt en wijst erop dat de overschrijdingen geen gevaar vormen voor de volksgezondheid. De koepel vindt het onacceptabel dat Milieudefensie de consument misbruikt om zichzelf te profileren. De organisatie roept de overheid op de consument te beschermen tegen de berichtgeving van Milieudefensie.

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    boer

    Mooi CBL boos, MKB boos, Boeren waren allang boos over alle leugens van MD en SNM. Nu is het dan ook binnenkort mooi gedaan met de subsidie en wordt het tijd dat die clubbies eens op eigen benen gaan staan

  • no-profile-image

    gert

    stemmingmakerij moeten ze,anders hebben ze geen bestaansrecht

  • no-profile-image

    Patrick

    Zelfs al is er onderzoek gedaan en zit er verschil in cijfers moet het dan maar niet gepubliceerd worden?
    Residu-overschrijdingen dat zijn toch gegevens wat een consument hoort te weten lijkt me. Ik zie geen nadeel van de publicatie vvor de sector.
    Misschien voor individuen die andere, zoals overschrijdings belangen, hebben kan het natuurlijk anders zijn.

  • no-profile-image

    Dirk

    ze geven wel aan dat de nederlandse produkten gemiddeld goed scoren. Reden te meer om zuinig te zijn op onze agrarische sector. Je kunt wel altijd tegen die clubs blijven trappen, wij moeten open en transparant zijn. Door altijd klakkeloos tegen te zijn verlies je de geloofwaardigheid. Op deze manier kunnen ze onze sector ook promoten.

  • no-profile-image

    Jeroen

    Ik weet niet waar CBL die paniek ziet. Geen paniek te zien... helaas, zou ik bijna zeggen.
    Ik denk dat ze zelf een beetje zenuwachtig worden dat de consumenten meer te weten komen over de herkomst van hun voedsel...
    Zou mooi zijn als de supermarkten de keuze zouden maken meer Nederlandse producten te kopen in plaats van die buitenlandse troep.

  • no-profile-image

    melkveehouder

    Ik zou eens graag weten of die verslechtering bij AH te wijten is aan de A-merken of de 'huismerken'. Zoals je nu vaak op tv reclame ziet, promoot AH de huismerken.
    Als AH op de kleintjes zou letten ten koste van de gezondheid van de consument zou dit een slechte zaak zijn die aan de kaak gesteld moet worden.
    Dit onderzoek van milieudefensie is een opsteker voor de Nederlandse landbouwsector. Eindelijk wordt bevestigd wat de Nederlandse boer al lang wist.

  • no-profile-image

    Patrick

    Tja, ik wie echt niet wat er mis is aan het onderzoek en de resultaten.
    Eten is voor ons lichaam op celniveau erg belangrijk dus weet wat je eet, is dus een primaire gedachte.
    CBL had dit onderzoek al de laatste 20 jaar elk jaar zelf moeten doen. De consument weet waar men aan toe is, en kan zijn koopgedrag aanpassen. En een producent kan daar eventueel ook op inspelen, dat lijkt me nu juist een goede en langdurige en duurzame manier van werken. Bewuste consumenten zijn vaak landurige klanten van een bepaald product.
    Compliment voor milieudefensie is zeker op zijn plaats.

Laad alle reacties (3)

Of registreer je om te kunnen reageren.