Home

Achtergrond 107 x bekeken

C1000 start met milieulogo weetwatjeeet

Supermarktketen C1000 start komende week met de verkoop van tomaten met het keurmerk Weetwatjeeet.

Telers van FresQ en Milieudefensie hebben het keurmerk opgezet en de certificering geregeld. Op dit moment zijn vier teeltbedrijven gecertificeerd met het Weetwatjeeet-logo, waaronder Royal Pride uit Middenmeer. Directeur Frank van Kleef is grondlegger van het keurmerk. "We willen beginnen en het keurmerk uitrollen. C1000 begint met de verkoop van troscherry- en cocktailtomaten en legt het keurmerk uit aan klanten."

Aan het keurmerk zijn extra teelteisen gekoppeld gericht op milieu- en middelengebruik. Dat moet een extra schoon product opleveren. Telers leggen zich toe op teelt van producten waarbij residuen op maximaal 80 procent van de wettelijke normen liggen, met een maximum van drie middelen. Verder moeten telers zich onthouden van het gebruik van middelen die op een zwarte lijst van Milieudefensie staan en is gesproken over energieverbruik en lichtuitstoot.

Volgens Milieudefensieprojectleider Wouter van Eck wordt met meer winkels gesproken en telers van paprika en komkommer. "We zijn blij met deze doorbraak en verwachten een volgende stap."

De partijen praten met certificeringsinstellingen om de inspecties gelijk uit te voeren met GlobalGap. Het is niet de bedoeling het keurmerk te koppelen aan GlobalGap, zegt Van Kleef.

Of registreer je om te kunnen reageren.