Home

Achtergrond 271 x bekeken

VGB: intercontinentale vervoer bloemen per schip

De Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijproducten (VGB) verwacht dat de luchtvaart binnen 10 jaar zo'n 70 procent van het intercontinentale bloemenvervoer aan de scheepvaart verliest.

Hoewel de reisduur van twee weken of meer economisch weinig rendabel lijkt, leveren zeevaarders een kwalitatief veel beter product, aldus Anton Bril van de VGB in het Nieuwsblad Transport.

De luchtvrachttransporteurs bieden wel meer snelheid maar doordat de temperatuur te hoog wordt of doordat er teveel temperatuurschommelingen tijdens het vervoer zijn wint het schip. Bovendien zijn de tarieven voor zeevracht veel lager.

De VGB heeft daarom met 15 expediteurs, rederijen en bloemenhandelaars nieuwe maritieme concepten ontwikkeld. Ook zijn bedrijven zelf bezig met het ontwikkelen van eigen logistieke en commerciële trajecten, zoals rederij Maersk met veiling FloraHolland.

Nu bestaat 10 procent van het totale volume aan luchtvracht op Schiphol uit bloemen, maar Bril verwacht dat dit percentage snel zal teruglopen. Hij verwacht dat deze ontwikkelingen niet alleen in de export door zullen zetten, maar ook al spoedig bij de import vanuit Kenia, Zuid-Afrika en Ecuador. Dat zou vooral voor luchtvrachtmaatschappij Martinair Cargo een zware klap zijn.

Of registreer je om te kunnen reageren.