Home

Achtergrond 77 x bekeken

Supermarkten leggen Strijense minderjarigen 'droog'

De supermarkten Albert Heijn en C1000 en de slijterij d'Ouwe Have in Strijen (Zuid-Holland) hebben vandaag met de gemeente en de politie in een convenant afgesproken geen alcohol meer te verkopen aan jongeren onder de achttien jaar.

Dat deden zij nadat uit onderzoek is gebleken dat de plaatselijke jeugd relatief veel drinkt. Het alcoholgebruik leidt tot overlast en is slecht voor de gezondheid van de jongeren, zeggen zij. Dit vinden zij voldoende redenen om de wet aan te scherpen.

Officieel mogen supermarkten en slijterijen zwakalcoholische dranken verkopen aan 16- en 17-jarigen. "De partijen realiseren zich dat de gemaakte afspraken wellicht het probleem maar deels zullen oplossen, maar zijn van mening dat zij de mogelijkheden die ze hebben moeten benutten'', meldde een gemeentewoordvoerder.

Ook voor de gemeente en de politie ligt een rol weggelegd in het convenant. De gemeente spant zich de komende tijd in voor een lokaal en eventueel regionaal alcoholmatigingsbeleid. De politie controleert streng op het drinken van alcohol op straat.

Het plan gaat per direct in en geldt voor onbepaalde tijd. Over enkele maanden vindt er een evaluatie plaats. Meer Zuid-Hollandse gemeentes proberen het alcoholgebruik onder minderjarigen terug te dringen. Zo krijgen kassières van de supermarkten in Middelharnis sinds vorig jaar les in het weigeren van alcohol aan jongeren onder de zestien jaar. In dit project werken supermarkten, politie, GGZ en gemeente samen.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.