Home

Achtergrond 139 x bekeken

'Start samenwerking tomaten met merk'

Tomatentelers doen er goed aan gezamenlijk te werken aan een nationaal afzetmerk dat gevoerd wordt door de belangrijke afzetorganisaties.

Haluco-directeur Jan van de Lugt zei dat op de landelijke tomatendag in Nieuwegein. Van de Lugt ziet heil in merken voor de verschillende tomatensegmenten. "Wat als telers in hetzelfde segment bij elkaar aan tafel zitten en merken creëren. Dat je verpakkingen voert met dezelfde uitstraling en merk, met klein daaronder Haluco of The Greenery en je jezelf als merk gaat profileren."

Volgens de Halucotopman is deze samenwerking een alternatief voor bundeling. "Bij een merk moet je samen al dingen regelen, zoals het plannen van acties en promotie. Dan praat je al. Telers hebben de macht in handen." Van de Lugt zei dat in de forumdiscussie over het creëren van een centrale marktplaats.

Een initiatiefgroep van tomatentelers onderzoekt nu vormen van samenwerking, zoals het model van paprika- en komkommertelers. Bundeling is een mogelijkheid, stelde Van de Lugt desgevraagd, maar er zitten ook nadelen aan bundeling. "Slechte prijsvorming is niet het juiste uitgangspunt voor bundeling. Als je bovendien niet kiest om product zelf te vermarkten heb je afzetorganisaties nodig die posities innemen. De mogelijke logistieke voordelen zijn dan weer verdwenen."

Van de Lugt pleitte ervoor dat ook afzetorganisaties deelnemen aan de gesprekken over samenwerking: "Ik wil kijken of ik een rol kan vervullen. Het is belangrijk de handel erbij te betrekken om niet dezelfde fout te maken die in het verleden is gemaakt."

Of registreer je om te kunnen reageren.