Home

Achtergrond 79 x bekeken

Omzet supermarkten stijgt in 2008 met 3,5 procent

In 2008 groeit de omzet van supermarkten met 3,5 procent. Voor voedsel daalt de omzetgroei naar 3 procent.

Speciaalzaken zien hun omzet met slechts 1 procent groeien. Dit is de uitkomst van een onderzoek naar de detailhandel door het ING economisch bureau.

De rapporteurs concluderen dat een precieze voorspelling van supermarktketens lastig is. De marktverhoudingen veranderen door de voorgenomen verkoop van Schuitema door Ahold aan CVC Capital, die gevolgd zal worden door een consolidatieslag, ingrijpend.

Daarnaast vormen de stijgende prijzen van agrarische grondstoffen een risico voor de voedingsmiddelensector. Consumenten geven minder uit in winkels vanwege met name een hogere energierekening en zorgpremie.

De consument is ook relatief bezorgd over de algemene economische situatie, maar dit wordt grotendeels teniet gedaan door verwachte loonsverhogingen en een hoge werkgelegenheid.

De omzetgroei in de totale detailhandel neemt in 2008 dan ook af van 3,8 procent vorig jaar naar 3 procent nu. In 2006 realiseerde de branche nog een omzetgroei van 5,3 procent.

Of registreer je om te kunnen reageren.