Home

Achtergrond 89 x bekeken 3 reacties

Kosten grote zuivelfabrieken stijgen het meest

De kosten van Campina en Friesland Foods zijn in 2006 veel meer gestegen dan die van Cono Kaasmakers en DOC Kaas.

DOC Kaas wist haar kosten als enige van de vier zuivelcoöperaties fors te verminderen in 2006. Dat blijkt uit een onderzoek van de overkoepelende accountantsorganisatie SRA in Nieuwegein in opdracht van de Nederlandse Melkveehouders Vakbond (NMV).

Bij Friesland Foods stegen de kosten vorig jaar het meest (+ € 1,41 naar € 42,29 per 100 kilo ledenmelk). Daarmee heeft de zuivelcoöperatie in Meppel nog niet de hoogste kosten. Campina maakt de meeste kosten met € 76,96 per 100 kilo ledenmelk om deze melk te verwerken. Deze kosten stegen in 2006 met € 1,39 per 100 kilo ledenmelk ten opzichte van 2005.

Campina voegt ook het meeste waarde toe aan zijn melk. Zo stegen de opbrengsten in 2006 met € 1,10 naar € 108,00 per 100 kilo ledenmelk. De verhouding tussen kosten en opbrengsten komt daarmee bij Campina op 71,3 procent. Bij Friesland Foods stegen de opbrengsten met € 0,80 naar € 68,09 per 100 kilo ledenmelk. De verhouding tussen kosten en opbrengsten bedraagt daarmee 62,1 procent.

Administrator

Laatste reacties

  • no-profile-image

    krijgt 50 cent

    En wij moesten van onze belangenorganisatie altijd kosten verlagen! Ik denk dat onze goede coöperatie dat ook vindt gezien de uitbetaling. Zij kosten verhogen en gedeeltelijk terugpakken bij de consument, en de rest bij ons. Het is maar goed dan ze gaan fuseren hebben ze tenminste nog meer macht. Mischien worden er dan mensen wakker?

  • no-profile-image

    melkboer

    En hoe zit het met de toegevoewgde waarde van de dac? Het gaat tenslotte om het saldo!

  • no-profile-image

    Jos

    Het zo mooi kunnen zijn. Alle melk naar melk fabriek in Nederland. Het zou zo mooi kunnen zijn een gemeente in Nederland, of zieken huis, bakkerij, school, geloof, dus kerk en ga maar door. O ja, belangenorganisatie, voor wie komt die op. Het kan theoretisch wel kosten besparen, maar werkt het in de praktijk. Hoeveel boeren hebben ge probeerd om samen een bedrijf te runnen? Bij hoeveel is het met knerrende ruzie uit ekaar gevochten. Als melkveehouder moet je gemakkelijk aan een andere melkfabriek kunnen leveren. Dit houdt de zaak scherp, en de beste garantie voor een redelijke melkprijs. Dit heeft de ervaring geleerd. Dat een melkfabriek omvang moet hebben is zondermeer nodig. Maar groter als nu betwijfel ik. Een goed lopend bedrijf met deze omvang, moeten ze gemakkelijk een goed melkprijs kunnen uit betalen. Als de weg alleen maar groeien is, gaat dit te kosten van alleen de boeren. Dit is gewoon gebleken, daarom zijn er zoveel melkveehouders naar andere fabrieken vertrokken. Het zijn vaak diegene die zeer trouw waren, die zich bedonderd voelen en daar door vertrokken zijn. Als we die kinderlijke reclames op de TV zien, denk ik, als je het goed doet hoef je al die dure reclame niet te doen. Goed doen is de beste reclame. De grote vraag bij de fusie is, Gaat het om een betere melk prijs voor de boer, of meer macht over de boer?

Of registreer je om te kunnen reageren.