Home

Achtergrond 72 x bekeken

Hoge belastingdruk blijft angel voor ondernemers

Ondernemers in Nederland ergeren zich het meest aan de in hun ogen te hoge belastingdruk. Ook het imago van de Haagse politiek is voor veel ondernemers een doorn in het oog.

Dat blijkt uit een onderzoek onder ruim vierhonderd Nederlandse ondernemers, uitgevoerd door Ruigrok Netpanel in opdracht van pr-bureau Winkelman & Van Hessen in Den Haag en de Gijrath Media Groep in Amsterdam. Het onderzoek wordt dinsdag 16 januari gepresenteerd op de eerste Big Improvement Day (BID), een netwerkdag in de Amsterdamse RAI.

De hoge belastingdruk (47 procent) en het imago van de Haagse politiek (43 procent) mag dan de Ergernis-topvijf van ondernemend Nederland aanvoeren, ook de verkeersproblematiek (43 procent) is voor veel ondernemers een heet hangijzer, net als de veiligheid op straat (22 procent) en niveau van de gezondheidszorg (20 procent).

Ondanks alle negatieve punten zien ondernemers ook een aantal verbeteringen in het afgelopen jaar. Daarin staat op nummer één de economische ontwikkeling (59 procent), het ondernemersklimaat (33 procent), aandacht voor duurzaamheid (19 procent). Bijna een op de vijf (18 procent) zei het afgelopen jaar helemaal geen verbeteringen te hebben gezien.

Ondernemend Nederland vindt dat er dus nog veel te verbeteren valt in 2008. Als – deels samenhangende – verbeteringen noemen ze in volgorde van belangrijkheid: verlaging van de belastingdruk, verbetering van het ondernemersklimaat, aanpak van de verkeersproblematiek en maatregelen om de economie verder te verbeteren.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.