Home

Achtergrond 335 x bekeken 4 reacties

Groei ledenaantal Noorderlandmelk

Het aantal leden van de vorig jaar opgerichte zuivelcoöperatie Noorderlandmelk groeit.

Per 1 januari zijn er veertig nieuwe melkveehouders aangesloten. De melk van de coöperatieleden wordt sinds kort gebruikt in zuivelproducten van winkelketen Lidl.

Bij Noorderlandmelk hebben zich in totaal inmiddels 180 melkveehouders aangesloten. Zij zijn goed voor een productie van 120 miljoen liter melk. Waar alle leden vandaan zijn gekomen, wil medeoprichter Ad van Velde niet expliciet zeggen. "Maar het zijn niet allemaal Friesland-boeren", haast hij te vermelden.

Van Velde ziet een goede toekomst voor de kleine coöperatie. Er hebben zich veel meer melkveehouders aangemeld dan de veertig nieuwe leden. "We konden het aantal leden wel verdubbelen", stelt hij. Hiervoor is niet gekozen, omdat Noorderlandmelk een afzetgarantie wil hebben voor haar leden. De op handen zijnde fusie tussen Campina en Friesland Foods ziet hij dan ook niet als bedreiging. "Er is altijd ruimte voor kleinere spelers."

Dat melkveehouders zich graag bij de nieuwe coöperatie willen aansluiten, ligt volgens de medeoprichter niet enkel aan de hoge melkprijs die wordt gegeven. Om hoeveel centen extra het gaat, wil Van Velde niet zeggen, maar hij erkent dat de coöperatie een dikke plus boven de melkprijs betaald.

Noorderlandmelk werkt nu met vijf afnemers, maar wil in de toekomst haar afzetmarkt vergroten. Van Velde zegt dat er gesprekken zijn met meerdere afnemers. Ook wil de coöperatie meer strategische invloed uitoefenen. Eén van de afnemers heeft onlangs een deal gesloten met winkelketen Lidl. De melk van de veehouders die zijn aangesloten bij Noorderlandmelk wordt gebruikt in zuivelproducten van de Duitse supermarktketen. Dit gaat ten koste van Duitse melk, die eerder voor de yoghurtdrank werd gebruikt.

Olga Hoekstra

Laatste reacties

  • no-profile-image

    P Maassen

    Als dhr v Hommerig zich verdiept had in de opzet, structuur en uitbetalingswijze van Noorderlandmelk dan had hij zich waarschijnlijk niet zo hoeven verlagen tot het doen van deze kwetsende uitspraken over zijn collega veehouders. Noorderland melk is een COOPERATIE waar boeren de bestuurders zijn en de lijnen kort. Het doel een zo hoog mogelijke prijs word op een heldere en duidelijke manier behaald. Noorderland melk heeft door deze strategie er mede voor gezorgd dat de logge grote cooperatie's met de billen bloot moeten.

    P Maassen
    leverancier noorderland melk

  • no-profile-image

    gerard vanhommerig

    geachte heer Maasen, met alle respect u zult met noorderland melk altijd een zwakke schakel blijven u kunt geen nee zeggen want de tank moet leeg

  • no-profile-image

    Anninga

    En de Lidl zal er toch nooit veel voor geven, de discount-supermarkten zullen hun leverancier ook laten vallen als een baksteen als die teveel vraagt. En als boer kun je dan niet eventjes weer terug bij Friesland of Campina.

    Maar ze meteen onderkruipers noemen i ook niet netjes.

  • no-profile-image

    gerard vanhommerig

    het zijn nu juist deze onder kruipers die het voor de inkopers van de winkel ketens zo gemakkelijk maken een lagere prijs te bedingen ,en dus voor de rest de standaard te verlagen

Of registreer je om te kunnen reageren.