Home

Achtergrond 64 x bekeken

Europarlement wil dieselaccijns harmoniseren

De accijns op diesel en ongelode benzine voor vrachtwagens zouden niet meer zoveel moeten verschillen tussen EU-landen.

Landen als Luxemburg moeten hun tarieven verhogen en enkele andere moeten hun accijns juist bevriezen, bepleitten Europarlementsleden vandaag in een rapport.

"Het Europees Parlement staat niet langer toe dat lidstaten elkaar zomaar beconcurreren met lage belastingstarieven. Accijnzen worden uiteindelijk geharmoniseerd'', stelt Europarlementslid Ieke van den Burg (PvdA).

Aanleiding is een voorstel van de Europese Commissie tegen zogeheten 'tanktoerisme': vrachtwagens zouden speciaal omrijden naar Luxemburg. Daardoor zou bijvoorbeeld Duitsland 2 miljard euro per jaar aan accijns mislopen.

De Europese Commissie wil een minimum van 38 cent per liter in 2015. Maar de parlementscommissie met CDA en PvdA wil een lager tarief: 35,9 cent. Bovendien willen de parlementsleden een maximum stellen. Landen die nu al meer dan 40 cent per liter dieselaccijns heffen voor vrachtwagendiesel, mogen dat niet meer verhogen tot 2015. Voor ongelode benzine zou dat maximum voorlopig op 50 cent moeten liggen.

Negen EU-landen heffen nu minder dan 30 cent accijns per liter. Nederland heft nu 37 cent accijns op een liter diesel. Dat zou al stijgen tot 38 cent in 2014. Nederland zit daarmee al tussen het beoogde minimum en maximum.

Het standpunt van de Europarlementscommissie krijgt in maart waarschijnlijk goedkeuring van het plenaire parlement. Daarna moeten de 27 EU-landen nog unaniem instemmen. Naar verwachting zal Luxemburg echter een veto uitspreken over het EU-accijnsplan. "Het zal nog een hele toer worden de EU-landen te overtuigen'', verwacht Europarlementslid Cornelis Visser (CDA).

Transportorganisatie TLN zei eerder hele voorstel onnodig te vinden. Volgens de branchevereniging blijkt het vermeende tanktoerisme onder truckers uit geen enkele studie.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.