Home

Achtergrond 71 x bekeken

Chinese en Russische detailhandel breekt door

Chinese en Russische detailhandelsconcerns zijn in 2006 voor het eerst terechtgekomen in de top 250 van grootste retailers ter wereld.

De hoogste notering van de vier Chinese nieuwkomers is voor Bailian Group met plaats 101. X5 Retail Group is op plaats 191 de hoogste Russische nieuwkomer, zo blijkt vandaag uit het jaarlijkse rapport Global Powers of Retailing van Deloitte in samenwerking met STORES magazine.

De Amerikaanse winkelketen Wal-Mart staat onveranderd op de eerste plek, met een omzet van 345 miljard dollar in 2006. Op de tweede plaats staat het Franse Carrefour, met een omzet van 97,9 miljard dollar.

Het Nederlandse Ahold, moederbedrijf van de Albert Heijn-winkels, staat in de top 250 op plaats 22. Er staan vier andere Nederlandse bedrijven op de lijst. Het gaat om groothandel Makro (141), Maxeda (146), het moederbedrijf van V&D en Bijenkorf, supermarktconcern Laurus (186), dat nu als Super de Boer door het leven gaat, en Blokker (214).

De onderzoekers signaleren een verschuiving van de Verenigde Staten en Europa naar Azië. Een van de opkomende markten waar Europese en Amerikaanse retailers profijt kunnen halen, menen de onderzoekers, is India. "Het is een land op weg naar een ware markteconomie en de consumentenuitgaven zijn er al sterk gestegen. De top van India's enorme zakelijke conglomeraten richt zich op de retail'', aldus het rapport.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.