Home

Achtergrond 79 x bekeken

'Champignonsector moet anders'

De Nederlandse champignonsector heeft prima toekomstperspectief, maar moet binnen de productieketen wel veranderen.

Dat stelt Jorrit Dekkers, sectormanager bij de Rabobank op een paddenstoelenseminar Buiten je grenzen in Milsbeek. Volgens de sectormanager is Nederland wereldwijd de derde producent en tweede exporteur van champignons. Op de Europese markt voor verwerkt product is Nederland dominant, maar wereldwijd is China de grootste exporteur.

Op de Europese versmarkt is er de laatste jaren een stevige concurrentiestrijd tussen Nederland en Polen aan de gang. "De concurrentie is bijzonder fel", stelt Dekkers. "Omdat de consumptie de laatste jaren in West-Europa nauwelijks meer stijgt, zal deze ontwikkeling de concurrentiestrijd alleen maar versterken. Om een vooraanstaande positie te behouden is de sector toe aan een verjongingskuur."

Dekkers verwacht dat er over 5 tot 10 jaar nog zo’n 100 telers zijn met gemiddeld meer dan 5.000 vierkante meter teelt in de versmarkt en 25 telers met gemiddeld ruim 15.000 vierkante meter in de industriemarkt.

Voor een gezonde paddenstoelensector is het volgens Dekkers nodig dat de sector meer oog krijgt voor de consument. Hij wijst daarbij op ontwikkeling van nieuwe producten en het openbreken van nieuwe markten. Verder is meer samenwerking binnen en buiten de productieketen nodig met aandacht voor duurzaamheid.

De tegenvallende groei van de afzetmarkt in Europa zorgt ervoor dat telers erg op zichzelf bezig zijn met de nadruk op kostprijs en behoud van het eigen marktaandeel. "Maar telers moeten meer tijd en energie steken in het creëren van meerwaarde", stelt Dekkers. "Producten en diensten moeten meer gericht zijn op behoeftes van specifieke afnemers in de retail en foodservice. Speel met het product in op de consumententrends."

Clement Mol

Of registreer je om te kunnen reageren.