Home

Achtergrond 91 x bekeken

Brussel: speciaal daglicht nieuwe auto's vanaf 2011

De Europese Commissie wil dat alle nieuwe auto's vanaf 2011 een speciaal daglicht voeren.

De aparte lampjes aan de voorkant zijn minder fel dan gewone koplampen, maar moeten de auto wel zichtbaarder maken. Dat kan tot 2000 verkeersdoden per jaar schelen. Nu sterven jaarlijks ruim 40.000 mensen op de Europese wegen.

De lichtplicht gaat anderhalf jaar later ook in voor nieuw verkochte vrachtwagens en bussen. De EU heeft met de plicht al ingestemd in een comité van de Verenigde Naties in Genève, meldt de Duitse krant Die Welt vandaag.

Voor huidige autobezitters verandert er niets. Zij hoeven geen speciaal licht in te bouwen. Wel kunnen EU-landen zelf eigen regels invoeren voor daglicht. Zo heeft Zweden al alle automobilisten verplicht om altijd het licht aan te doen. Mogelijk komt ook Duitsland met een eigen lichtplicht.

Het daglicht is echter omstreden onder deskundigen. Volgens hen kan het zin hebben 's winters in de donkere bossen van Zweden, maar is het nutteloos in de zonnige Zuid-Europese landen.

Oostenrijk heeft begin dit jaar de plicht tot daglicht opgeheven. Reden was het gestegen aantal ongelukken in 2007. Door de koplampen waren de auto's wel zichtbaarder geworden, maar fietsers en motorrijders juist minder.

De Nederlanders Motorrijders Actie Groep (MAG) reageerde in december daarom al verheugd dat de Europese Commissie afzag eerder plannen voor een verplichte koplamp aan overdag. Een speciaal daglichtje vindt de MAG nog het meest acceptabel.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.