Home

Achtergrond 86 x bekeken

Bonbons worden steeds exclusiever

Bonbons worden steeds exclusiever. Een euro per stuk is al normaal voor een chocolade meesterwerkje zoals Satan: crème van amandelen en hazelnoten en bresiliene, of een Tentation: melkchocolade met noga en koffieganache.

"De vraag naar luxe pralines stijgt snel binnen de chocolademarkt. Onze productie groeit jaarlijks met dubbele cijfers, dus meer dan 10 procent per jaar'', zegt directeur Jos Linkens van de exclusieve pralineproducent Neuhaus. De Belgische onderneming leverde vorig jaar wereldwijd zo'n 270 miljoen luxe bonbons.

Neuhaus wordt algemeen beschouwd als de uitvinder van de gevulde bonbon: de praline. Rond 1912 bedacht de kleinzoon van oprichter Jean Neuhaus een crèmevulling voor chocolade snoepjes. Zijn vrouw bedacht het speciale bonbondoosje, de ballotin. Veel beter dan de puntzakjes die tot dan waren gebruikt, want zo behoudt de chocolade zijn glans.

Tegenwoordig heeft Neuhaus wereldwijd 2000 winkels. Directeur Linkens vermoedt dat de luxe pralines ook in Nederland in de smaak zouden vallen. Het bedrijf heeft hier alleen nog een zaak op luchthaven Schiphol, temidden van vele vestigingen van het iets goedkopere producent Leonidas. "We willen in Nederland een of meerdere vestigingen openen, op heel zichtbare plaatsen als de PC Hooftstraat. Maar we zijn kieskeurig. De winkelier moet sterk geloven in het luxe concept'', zei Linkens recent bij de Belgisch-Nederlandse vereniging Benev in Brussel.

Neuhaus heeft in de Brusselse passage Koninginnegalerij nog altijd de oudste pralinewinkel ter wereld: 150 jaar geleden begon de Zwitser Jean Neuhaus hier chocolade te verkopen, aanvankelijk als geneesmiddel.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.