Home

Achtergrond 108 x bekeken

Boerderij.nl wint dé vakbladprijs 2008

Juryrapport

Dat boeren een hippe doelgroep zijn, en niet alleen bekwaam de trekker maar ook de computer kunnen bedienen, blijkt uit deze nieuwe loot van het weekblad Boerderij. Onder het motto ‘Boerderij helpt Boer’ is een frisse, toegankelijke en uitnodigende site met een drukbezochte community neergezet, met een zeer indrukwekkend aantal pageviews.

De inhoud, navigatie en vormgeving van deze site draaien vakkundig alle randstedelijke vooroordelen over deze doelgroep de nek om. Boerderij.nl wil de boer helpen antwoorden te vinden op allerlei praktische en zakelijke vragen, maar stelt boeren ook in staat om elkáár te helpen.

De site biedt dagelijk nieuws, bestaande uit eigen nieuws, real-time marktnoteringen en analyses, aangevuld met ‘boerenjournalistiek’. Daarnaast zijn er overzichtelijke dossiers, een marktplaatsfunctie en aantrekkelijk infotainment zoals een boerendochter-kalender en een stoereboeren-kalender. Er zijn blogs van Nederlandse boeren in het buitenland, er is een brede landbouwdatabank en er is een functiobaliteit van lead generation die boeren in contact brengt met aanbieders van kapitaalintensieve producten zoals machines.

Boerderij.nl maakt gebruik van alle mogelijke multimediale audiovisuele middelen, waaronder sms-alerts over marktbewegingen. Bijdragen van boeren aan de site worden betaald. Waar op veel redacties een strikte scheiding wordt aangehouden tussen print- en webredactie, wordt op de redactie van Boerderij -naar eigen zeggen- juist innig crossmediaal samengewerkt. De hoofdredactie beseft dat online de toekomst is, ook voor de redacteuren zelf.

Deze website maakt terecht een helder onderscheid tussen verschillende soorten boeren en spreekt aan door zijn open structuur. Dat uitgever en redactie het concept van één van de oudste vakbladen van Nederland hebben weten aan te vullen met een aan de eisen van het digitale tijdperk aangepaste online-extensie, is een innovatieve prestatie van formaat, die dan ook de LOF innovatieprijs verdient.

(15 januari 2008)



De LOF prijs wordt uitgereikt door het Lucas-Ooms Fonds.


Download het volledige juryrapport met het oordeel over de andere genomineerden.

Foto

Marcel Henst

Of registreer je om te kunnen reageren.