Home

Achtergrond 64 x bekeken

Bedrijven besteden meer aan tv-reclame

Bedrijven hebben in Nederland het afgelopen jaar 6,8 procent meer uitgegeven aan televisiereclame.

In totaal gaven ze 851 miljoen euro uit tegen 797 miljoen euro in 2006. Het is de grootste toename sinds 2000, zo blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers van de Stichting Promotie Televisiereclame (SPOT).

Sterkste stijgers waren de automobielbranche, de energiebedrijven en de cosmeticasector. Zorgverzekeraars besteedden juist minder aan reclame dan vorig jaar, toen ze zeer actief waren in verband met de nieuwe wetgeving. Ook de reclame voor dvd's, cd's en vaste telefonie nam af.

SPOT noemt de stijging van de uitgaven aan tv-commercials opvallend. Enkele jaren geleden werd verondersteld dat televisiereclame op zijn top zou zitten. In 2007 is volgens de organisatie de waardering voor televisie als medium voor reclames hersteld. In 2005 en 2006 waren adverteerders nog terughoudend onder meer wegens de opkomst van internet.

Voor dit jaar verwacht SPOT een groei van ongeveer 5 procent tot net iets onder de 900 miljoen euro. De instantie merkt wel enige voorzichtigheid bij bedrijven vanwege de problemen op de financiële markten. "Een en ander leidt bij adverteerders tot een voorzichtig manoeuvreren ten aanzien van investeringen, productintroducties en dus ook communicatiebestedingen'', aldus de organisatie in een toelichting.

Administrator

Of registreer je om te kunnen reageren.